سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خلوت دل

روانشناسی کودکان

    نظر
شیوه‌های برطرف‌کردن ترس کودکان
 
 

شیوه‌های برطرف‌کردن ترس کودکان

هنگامی که کودکان دچار ترس یا اضطراب می‌شوند، مهم است که به آنها بیاموزید که چگونه با این عواطف کنار بیایند، تا بعدها در زندگی‌شان بهتر بتوانند با چنین احساساتی مواجه شوند

هنگامی که کودکان دچار ترس یا اضطراب می‌شوند، مهم است که به آنها بیاموزید که چگونه با این عواطف کنار بیایند، تا بعدها در زندگی‌شان بهتر بتوانند با چنین احساساتی مواجه شوند

این نکات را در مواجهه با ترس یا اضطراب کودکان رعایت کنید:
 درک کنید که ترس کودک‌ احساسی واقعی و موجه، و نیز سالم و به عبارت دیگر سودمند است. 

 طوری رفتار نکنید که گویی که ترسیدن کودک غلط یا ابلهانه است. در عوض به کودک‌تان کمک کنید که بر ترس غلبه کند.
 
 کودک‌تان را ترغیب نکنید که از چیزی که می‌ترسد، اجتناب کند،
در عوض به آرامی به کودک‌تان کمک کنید تا با ترس‌هایش‌ کنار بیاید، و به او امکان دهید تا به تدریج با چیزی که او را می‌ترساند، روبرو شود.
 شیوه‌هایی را به کودک‌تان بیاموزید تا شجاعت و اعتماد به نفسش را تقویت کند.

 به کودک‌تان فنون آرامش‌‌بخشی را بیاموزید تا در هنگامی که ترسیده‌ است، آنها را به کار ببندد. کودک‌تان را وادارید که جایی آرامش‌بخش و شاد را به تصور درآورد.
 
منبع: hamshahrionline.ir
آیا کودک شما هم گاز
 

بیشتر کودکان کوچکتر اتصویر اصلی را ببینیدز 3 سال اطرافیان خود را حداقل یک مرتبه گاز می‌گیرند. بیشتر همین کودکان این عادت خود را به خودی خود از دست می‌دهند. اما اگر این عادت بعد از سن 3 سالگی هنوز ادامه یابد و مرتبا تکرار شود نیاز به توجه و درمان دارد. 

گاز گرفتن همیشه عمدی و آگاهانه نیست و به ندرت ممکن است باعث آسیب جدی به دیگران شود و یا بیانگر خطر جدی باشد.
 

چرا کودکان گاز می‌گیرند؟

دلیل کودکان برای این کار متفاوت است و این وابسته به سن آنها می‌باشد.

- کودکان بین سنین 5 تا 7 ماه: کودکان در این سن اطرافیان خود را گاز می‌گیرند به خصوص اگر احساس ناراحتی در اطراف دهان خود داشته باشند وی ا گر به دلیل دندان در آوردن دچار درد باشند. در این حالت اغلب پرستار خود یا مادر را در هنگام شیردهی گاز می‌گیرند. خبر خوب اینکه در چنین مواقعی به محض دیدن و یا شنیدن عکس العمل اطرافیان یاد می‌گیرند که دیگر گاز نگیرند.

- کودکان بین سنین 8 تا 14 ماهگی: این کودکان معمولا اطرافیان خود را گاز می‌گیرند تا هیجان خود را بروز دهند. در این حالت بیشتر پرستار و یا کودکان دیگر در اطراف خود را هدف قرار می‌دهند که البته با شنیدن کلمه "نه" از این کار دست می‌کشند.

- کودکان بین سنین 15 تا 36 ماهگی: کودکانی که در این فاصله سنی گاز می‌گیرند اغلب به دلیل عصبانیت و یا تنها به خاطر داشتن قدرت کنترل دیگران این کار را انجام می‌دهند. در این سن اغلب کودکان دیگر را گاز می‌گیرند و کمتر پرستار مورد هدف قرار می‌گیرد. کودکان دراین سن بعد از آموزش یاد می‌گیرند که این رفتار صحیح و مورد قبولی نیست.

- بعد از سه سالگی: کودکان هنگامی که احساس ضعف و یا ترس کنند گاز می‌گیرند. مثلا موقعی که در جنگ و جدالی بازنده شوند و یا زمانی که از اسیب و ازار دیگران بترسند.کودکانی که در این سن به طور مرتب دیگران را گاز می‌گیرند نیاز به توجه و درمان دارند. این نوع گاز گرفتن در این سن می‌تواند دال بر داشتن مشکل در بروز احساسات کودک باشد و یا عدم توانایی در کنترل خویشتن. 

گاز گرفتن در شرایط مختلف اتفاق می‌افتد، به خصوص زمانی که کودکان دور همدیگر جمع باشند. در امریکا بزرگترین مشکل مراکز مراقبت از کودک ناشی از همین عادت ناپسند آنها است. اغلب مواقع می‌توان با کمک به کودک در بروز احساساتش به طور صحیح مانع از این رفتار ناخوشایند وی شد. البته کودکانی که به طور مداوم این حرکت را انجام می‌دهند نیاز به مراقبت ویژه دارند و بهتر است که دورتر از کودکان دیگر مورد مراقبت واقع شوند. 

گاز گرفتن در کودکان بعدها معمولا منجر به مشکلات رفتاری نمی شود. اما کودکانی که مرتب گاز می‌گیرند و یا سایر رفتار‌های خشونت آمیز را از خود نشان می‌دهند و به خصوص زمانی که بزرگتر از 3 سال هستند ممکن است دچار مشکلات عاطفی و یا بالینی باشند که نیاز به درمان ویژه دارد.
 
منبع: shikweb.com 
 
چطور کودکانی باهوش تربیت کنیم؟
همه انسان‌ها دوست دارند کودکانی باهوش داشته باشند. هوش علاوه بر زمینه ژنتیک، تا حدی هم اکتسابی است و در طول زندگی و به نسبت شرایط محیطی از آغاز تولد تا بزرگسالی و براساس آموزش‌های فرد در او شکل می‌گیرد.

در واقع با این که هوش انسان، هم ارثی و هم اکتسابی است یا به عبارتی هوش پدیده‌ای ژنتیک و استعدادی خدادادی است، توانایی‌های ذهنی افراد در طی دوران زندگی و از دوران کودکی آنها کم‌کم شکل می‌گیرد. براساس تحقیقات علمی انجام شده، با به کار بردن روش‌ها و برنامه‌ریزی‌های خاصی در زندگی روزمره و در فضای آموزشی کودکان، می‌توان قدرت تفکر و هوش آنها را پرورش داد. شما هم می‌توانید از این روش‌ها برای باهوش‌تر کردن فرزندتان استفاده کنید.
بازی برای هوش:
شطرنج، جدول، پازل و دیگر بازی‌های فکری، همگی برای مغز کودک همچون ورزش هستند. بازی‌هایی مانند جدول اعداد علاوه بر این که می‌توانند سرگرمی لذتبخشی برای کودک شما باشند، تقویت‌کننده توانایی تفکر، استراتژیک، حل مشکلات و تصمیم‌گیری در وضعیت‌های پیچیده هستند. انواع بازی‌های فکری را در خانه داشته باشید و علاوه بر این، گاهی مسائلی را به طور خیالی طراحی کنید و برای حل آن از فرزندتان کمک بخواهید.
در جستجوی دانش باش:
محققان معتقدند والدینی که کودکان خود را با ارائه نظرات و ایده‌های جدید تشویق کرده
و کنجکاوی آنها را مورد توجه و احترام قرار می‌دهند، درس بزرگی به آنها داده‌اند. این که جستجوی دانش اهمیت زیادی دارد. از کودکانتان در زمینه سرگرمی‌ها و علایقشان سوالاتی بپرسید و از کنجکاوی آنها حمایت کنید. نکات و موارد جدید مربوط به سرگرمی‌هایشان را به آنها یاد دهید و برای تشویق کنجکاوی‌هایشان، آنها را به گردش‌های آموزشی ببرید. گردش در موزه‌های تاریخی و طبیعی، رصدخانه و پارک‌های حیوانات از این جمله‌اند.
ورزش، ورزش، ورزش:
مطالعات نشان داده ارتباط مستقیمی بین فعالیت‌های ورزشی کودکان دبستانی و موفقیت تحصیلی آنها وجود دارد
. شرکت کردن کودکان در فعالیت‌های ورزشی، افزایش میزان اعتماد به نفس، مهارت در کارهای گروهی و توانایی‌های مدیریتی و رهبری را به دنبال دارد. همچنین ثابت شده بیشتر زنانی که در موقعیت کاری در نقش‌های مدیریتی و ریاست موفق بوده‌اند، در دوران کودکی و نوجوانی در فعالیت‌های گروهی و تیمی ورزشی شرکت داشته‌اند. پس به جای این که پس از خوردن شام، جلوی تلویزیون بنشینید، بهتر است با فرزندتان توپ‌بازی کنید یا به پیاده‌روی بروید. بهتر است کودک را به شرکت در تیم‌های ورزشی مدرسه‌اش تشویق نمایید.
الفبای موسیقی، الفبای هوش:
شاید شنیدن سر و صدای ناهنجار کودکتان در حالی که مشغول تمرین نوازندگی و آموختن موسیقی است، اصلا لذت‌بخش نباشد. اما باید بدانید که این سرگرمی لذت‌بخش کودکان، یکی از مواردی است که نیمکره راست مغز آنها را پرورش می‌دهد. بنابر تحقیقات دانشمندان دانشگاه تورنتو، برنامه‌ریزی دوره‌های آموزش موسیقی برای کودکان منجر به افزایش ضریب هوشی و توانایی‌های علمی آینده آنها خواهد شد. هرچه سال‌های آموزش موسیقی آنها بیشتر باشد، میزان این تاثیر و افزایش هوش در آنها بیشتر خواهد بود. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد آموختن موسیقی در دوران کودکی باعث کسب نمره‌های بهتر در دوران دبیرستان و ضریب هوشی بالاتر در دوران بزرگسالی می‌شود، پس اجازه دهید موسیقیدان درونی کودکتان خودش را نشان دهد.
 
شیر مادر، عصاره هوش:
شیر مادر اولین غذای مغز کودک است.
شیر مادر از 2جهت برای کودک مفید است: یکی این که از خطر احتمالی ابتلای کودک به بیماری جلوگیری می‌کند و دیگر این که به تنهایی یک غذای کامل برای نوزاد است تغذیه نوزاد از سینه مادر، کودک را هم سالم‌تر و هم باهوش‌تر می‌کند. مطالعات نشان داده است کودکانی که در دوران نوزادی 9 ماه شیر مادرشان را خورده‌اند، بسیار باهوش‌ترند.
 
رایانه در خدمت هوش:
شاید تعجب کنید، چون بازی‌های رایانه‌ای شهرت بدی پیدا کرده‌اند و بسیار مورد انتقاد قرار می‌گیرند. درست است که بسیاری از آنها وحشیانه، بی‌فایده و غیرفکری هستند اما ما در مورد انواعی از بازی‌های رایانه‌ای صحبت می‌کنیم که مهارت‌های فکری و استراتژیک و قدرت تصمیم‌گیری و خلاقیت کودک را پرورش داده و کار گروهی را به او آموزش می‌دهند. کودکانی که انواع بازی‌های رایانه‌ای آموزشی را بازی می‌کنند نسبت به آنهایی که این بازی‌ها را تجربه نکرده‌اند از قدرت درک و تجسم تصویری برخوردارند.
خوب بخور تا با هوش شوی:
خوردن صبحانه باعث تقویت‌ حافظه، تمرکز و قدرت یادگیری می‌شود. کودکانی که صبحانه نمی‌خورند، معمولا زودتر خسته شده و کم‌طاقت‌تر و زودرنج‌تر هستند همچنین از سرعت عمل کمتری برخوردارند. قند، چربی‌های اشباع و دیگر خوراکی‌های بی‌فایده را از برنامه غذایی کودکان حذف کنید و به جای آن، مواد مغذی و مفیدی که به رشد ذهنی آنها کمک می‌کند، جایگزین کنید.
 
سال‌های اولیه دوران کودکی بویژه 2 سال اول بسیار اهمیت دارد و لازم است تمام مواد لازم را در رژیم غذایی کودک قرار دهید. تحقیقات نشان می‌دهد میزان مقاومت در برابر بیماری‌ها در کودکانی که تغذیه سالمی ندارند بسیار کم است. بنابراین تغذیه نادرست باعث می‌شود کودکان از مدرسه و همسالان خود عقب بمانند و دچار افت تحصیلی شوند. پس اگر می‌خواهید کودکتان در مدرسه نمره بهتری بگیرد، به تغذیه او هم توجه کنید.
 
دوستی که هوش هدیه می‌دهد:
کتاب یکی از روش‌های مفید قدیمی است که امتحانش را پس داده اما بعضی مواقع در مقابل روش‌های تکنولوژیک امروزی برای تقویت هوش، دست‌کم گرفته می‌شود. در حالی که کتاب قابل دسترس‌ترین، کم‌هزینه‌ترین و در عین حال موفقیت‌آمیزترین روش برای آموزش و رشد ذهنی کودکان در تمام سنین است. برای کودکانتان از سنین پایین‌تر کتاب خواندن را شروع کنید. آنها را برای عضویت در کتابخانه ثبت‌نام کنید و کتابخانه منزلتان را پر از کتاب کنید.

آموزش مقررات به فرزندان

    نظر
چگونه فرزندان خود را پای‌بند مقررات کنیم؟

 

چگونه فرزندان خود را پای‌بند مقررات کنیم؟

برای خیلی از پدر و مادران، مواقعی پیش‌می‌آید که فرزندان‌شان به رعایت قوانین و مقررات، تن درنمی‌دهند و بارها از انجام آن سرپیچی می‌کنند. در این‌جا، چندین راه برای اطاعت فرزندان شما از قوانین و مقررات، ارائه گردیده است.

 

به کودکان، حق صحبت بدهید:

کودکان هم باید در تعیین مقررات و محدودیت‌ها، حق صحبت داشته باشند. باید فرصتی به آنان داده شود تا آن‌چه را که فکر و احساس می‌کنند، بازگو کنند. حتی یک کودک پنج تا شش‌ساله نیز می‌تواند با شما صحبت کند و شما را در وضع مقررات منصفانه، کمک کند اما شنیدن حرف‌های او به این معنا نیست که به‌طور حتم، به حرفش گوش بدهید و از خواسته‌های خود پرهیز کنید. البته برخی از محدودیت‌ها را می‌توانید به کمک کودکان وضع کنید و برخی دیگر را باید خود مقرر نمایید.

 

دلیلش را توضیح دهید:

اگر کودکان بدانند به چه‌ دلیل مقرراتی برای آنان وضع می‌شود، بهتر پای‌بند آن‌ها باقی‌می‌مانند. جمله‌ی «حق نداری با دوچرخه به خیابان بروی.» وضع قانون بدون دلیل است اما اگر بگویید: «دوچرخه‌سواری در خیابان، خطرناک است و ممکن است آسیب‌ ببینی.» درواقع، دلیلی ارائه می‌دهد و در این‌صورت، پذیرفتن آن ساده‌تر می‌شود.

 

از قبل اطلاع بدهید:

ناگهان و بی‌مقدمه، قانون و محدودیت وضع نکنید، بگذارید کودکان قبل از رعایت محدودیت، از وجود محدودیت و قانونی که وجود دارد، آگاه باشند. چگونه ممکن است وقتی شما هیچ حرفی نزد‌ه‌اید، فرزندتان پیشاپیش بداند که نباید در خیابان، دوچرخه‌سواری کند یا این‌که تا چه ساعتی می‌تواند بیرون باشد؟

 

یادآوری کنید:

کودکان گاهی‌وقت‌ها مقررات و محدودیت‌ها را فراموش می‌کنند. اگر احساس می‌کنید فرزند شما قاعده‌ای را فراموش کرده است، آن‌قدر صبر نکنید تا او به دردسر بیفتد و بعد اقدام کنید اما اگر بعد از چندبار یادآوری، احساس کردید که باز هم به رفتارش ادامه می‌دهد، جریمه‌ی لازم را برایش درنظر بگیرید.

منظورتان را به‌روشنی بیان کنید:

محدودیت‌ها را به‌طور کامل روشن کنید. منظورتان را به‌روشنی بگویید و راهنمایی‌های لازم را بیان‌کنید. کودکان باید به‌طور دقیق بدانند که از آنان چه انتظارهایی دارید و آنان چه باید بکنند. از گفتن عبارت‌های گنگ و نامشخص، خودداری کنید.

تا حد امکان از جمله‌های مثبت استفاده نمایید:

سعی‌کنید در بیان مقررات برای فرزندتان، از جمله‌های مثبت استفاده کنید. به‌جای این‌که به فرزندتان بگویید: «با توپ داخل اتاق، بازی نکن.» بهتر است بگویید: «می‌توانی با توپت در حیاط و روی چمن‌ها بازی کنی.» در این‌صورت، فرزند شما راغب‌تر به انجام مقررات می‌گردد.


منبع: «نظم‌آموزی به کودکان» «دکتر مریلین گوتمن» ترجمه‌ی «مهدی قراچه‌داغی»

 

 


روانشناسی کودک

    نظر
پدران بخوانند: رمز تربیت پسر موفق!

 

پدران محترم : خود را به جای پسرتان گذاشته و در این جهت، نُه گام بردارید. که البته یکی از گام‌ها را در این مقاله و بقیه را در مقالات بعد توضیح خواهیم داد.

اگر شما کتاب را بیش از اندازه به چشمانتان نزدیک کنید، فقط ماهیچه‌های چشمتان را خسته کرده اید و اصلاً قادر به خواندن نخواهید بود. لازم است بین پدر و پسر هم فاصله یی وجود داشته باشد تا پسر بتواند رشد کرده و عاقل ترین باشد!

1- دوست او باشید.

2- فرصت عرضه ی بیشتری به او بدهید.

3- او را مستقل بار بیاورید.

4- از او یک «قهرمان» بسازید.

5- کتاب‌های خوب بخوانید.

6- دوستان خوبی برای خود برگزینید.

7- از اشتباهات او چشم پوشی کنید.

8- برای او وقت بگذارید.

9- خود را جای او قرار دهید.

پسر شما دارایی شماست و – مثل هر دارایی و موجودی دیگر – اگر از آن «حفاظت نکرده و تشویقش نکنید،» بعید نیست که به بدهی تبدیل خواهد شد. به همین سادگی!

اینکه پسرتان ثروت شما باشد یا قرض و بدهی، 70 درصد آن به شما بستگی دارد .طبیعاً ما قصد داریم تا در این مقاله، راجع به این 70 درصد حیاتی صحبت کنیم.

مطالعات و بررسی‌های من در مورد ارتباط «پدر- پسر» مرا به این نتیجه رسانده است که، شما باید خود را به جای پسرتان بگذارید، هر روز و در هر زمانی! آیا تا به حال به خودتان شکایت کرده اید که چرا پسرتان شما را درک نمیکند دفعه ی بعد پسرتان را در این حال تصوّر کنید که به خودش میگوید: چرا پدر مرا نمیفهمد پس در این میان، یک شکاف ارتباطی وجود دارد. ما نیز برآنیم در این باره صحبت کنیم که شما باید چه طور بر روی آن پل بزنید و آن را مرتفع سازید. 

و من برای بازگرداندن برق شادی به چشمهای پسرتان- که شما یک ربع قرن پیش، این جرقه را در چشم‌های خودتان داشتید- قصد دارم چندین گام را به شما پیشنهاد کنم... لطفاً خود را به جای پسرتان بگذارید، هم به خاطر خودتان و هم به خاطر او!

 

دوست او باشید

بکوشید ترس او را از بین ببرید؛ مستقیم یا غیرمستقیم به پسرتان اطمینان دهید که هرگاه دچار دردسر شده و یا تردیدی داشته باشد، شما حضور داشته و دستش را خواهید گرفت. باید به او اطمینان دهید که هیچگاه به شکّ و تردیدها و یا تفکرات بچه گانه اش نخواهید خندید و نه تنها در آن موقعیت تنهایش نخواهید گذاشت، بلکه به قوّت بخشیدن به افکارش نیز کمک خواهید کرد. او باید به یقین برسد که می‌تواند روی شما حساب کند و شما قادرید تمام ترس و هراس?هایش را از بین ببرید.

به پسرتان بگویید که هر وقت میخواهد و علی رغم هر اشتباهی که مرتکب شده است، نزد شما بیاید؛ به او قول دهید که قبل از هر گونه قضاوت راجع به کارهایش، خود را به جای او گذاشته و تا حدّ نیاز و امکان به او کمک خواهید کرد. به او بگویید که او پسر شماست و هر اتفاقی بیفتد و تحت هر شرایطی باز هم پسرتان باقی خواهد ماند، خواه یک سرباز پیاده باشد و یا رئیس جمهور؛ خواه فقیرترین فرد روی زمین باشد و یا ثروتمندترین ثروتمندها. این عزّت نفس و اعتماد برای زندگی در محیط اجتماعی و پیچیده ی روزمرّه ضروری و حیاتیست.

شما قهرمان او و رویاهایش هستید. این نکته را همواره به خاطر داشته باشید. همچنین، به یاد داشته باشید که خداوند بزرگترین و بهترین دستگاه ثبت و فیلمبرداری را در ذهن پسرتان کار گذاشته است. دستگاه ثبت و فیلمبرداری او تنها صدای شما را ضبط نمیکند - به طور مثال: وقتی در پشت تلفن دروغ میگویید- بلکه حرکات چشم و بدن شما را نیز به ثبت میرساند. آن طور که شما با والدین خود، کارمندان، مشتریان و یا شرکایتان رفتار میکنید، همه و همه ضبط و ثبت شده و بعداً برای شما به نمایش گذاشته خواهد شد!


بررسی مرگ ناگهانی

    نظر

برر سی مرگ ناگها نی قلبی  :
      مرگ درطی یکساعت از بروز یک واقعه ناگهانی را  مرگ ناگهانی می گویند که اغلب هیچگونه علایم هشدار دهنده قبلی و اختصاصی ندارند و بین شروع واقعه و افت سطح هوشیاری مدت زمان کوتاهی است که کمتر از یکساعت طول می کشد .و معمولا چند دقیقه بعد از ایست کامل قلبی مرگ بیو لوژیک رخ می دهد .
       شیوع مرگ ناگهانی قلبی یک تا دو مرگ به ازای هر 1000نفر است . اگر مرگ های کمتر از 24ساعت از شروع واقعه مرگ را در نظر بگیریم 30درصد کل مر گ ها ناگهانی است و 75درصد آنها قلبی است و 50 درصد مرگ های ناشی از بیماری عروق کرونر ناگهانی است ودر کمتر از یکساعت از شروع علایم رخ می دهد .
ازنظر آماری در بررسی های انجام شده مرگ ناگهانی در صبح ها و در روز دوشنبه و در فصل زمستان شایع تر است .

                 فاکتور های موثر بر بروز مر گ ناگهانی قلبی :
    سن : در 6ماه اول عمر و در سن بین 45تا75 سال شانس بروز مر گ نا گهانی بیشتر است .در افراد بالغ با افزایش سن هم مر گ ناگهانی ناشی از بیماری کرونر و هم کل مر گ های ناشی از بیماری عروق کرونر افزایش می یابد .با افزایش سن ریسک مر گ ناگهانی ناشی از بیماری کرونر نسبت به کل مر گ ها کاهش می یابد .دریک فرد جوان ریسک مرگ ناگهانی ناشی از بیماری کرونر بیشتر از یک فرد مسن است  بر اساس آمار 19درصد مرگ ناگهانی در کودکان 1تا13 ساله و 30درصد مرگ ناگهانی در14تا 21ساله علل قلبی و عروقی دارند.

     توارث : البته با آن که یکی از علل شایع مرگ ناگهانی بعضی از سندروم ارثی هستد که با ایجاد آریتمی سبب مر گ افراد می شوند ولی همچنان بیماری عروق کرونر علت شایع تری است .بعضی از سندروم های ارثی که خطر مرگ ناگهانی را افزایش می دهند و متاسفانه ممکن است اولین علامت و یا تنها علامت بیماری مرگ ناگهانی باشد که لزوم معاینه و چکاپ از نظر این بیماریها بخصوص در افرادی در خانواده یا در سنین جوانی درفامیل سابقه مر گ ناگهانی دارند یا قصد فعالیت ورزشی بخصوص ورزش حرفه ای و منظم را دارند ایجاب می نماید شامل :
           کاردیو میو پاتی هیپر تروفیک – سندروم QTطولانی – سندروم برو گادا – دیس پلازی اریتموژنیک بطن راست – فیبریلاسیون بطنی یا تاکی کاردی بطنی با علت نا مشخص ...

    نژاد: بطور کلی و در تمام سنین  ودر سیاه پوستان مرگ ناگهانی قلبی شایعتراست.
     جنس : بدلیل شیوع کمتر بیماری عروق کرونر در خانم های کمتر از 65سال ریسک مرگ ناگهانی قلبی 4تا 7 برابر کمتر از مردان است و درسن بالای 75سال ریسک مرگ ناگهانی در مردان دو برابر زنان است .

                ریسک فاکتور های مر گ ناگهانی قلبی :
    بعضی از عوامل زمینه ساز بیماری کرونر می توانند خطر بروز مرگ را افزایش دهند افزایش تعداد این ریسک فاکتورها باعث افزایش تصاعدی نه خطی مرگ ناگهانی می شوند بعضی از عوامل موثر در بروز این بیماری شامل :
    پرفشاری خون همراه با وجود هیپر تروفی و تغییرات ECG
    هیپر کلسترولمی
    اختلال هدایت داخل بطنی ( IVCD)درECG
    کاهش ظر فیت حیاتی در ورزش
    افت EF
    تغییرات  ECG( PVC–الترنانس Tیا QTو...)
    مصرف سیگار
    چاقی وکم تحرکی
    فاکتورهای روحی و روانی

     هدف از بیان این مطلب اطلاعات مختصری راجع به تراژدی مرگ ناگهانی است که متاسفانه گاهی بصورت یک واقعه ناگوار در زندگی یا در محیط کار یا در محیط های ورزشی رخ می دهد و یک مجموعه را درغم و اندوه فرو می برد و همان طور که عرض شد گاهی اولین و آخرین علامت این بیماری است  .

بهتر است بدانیم که در 20تا 25 درصد افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر اولین بار با مرگ ناگهانی قلبی بروز می کند ودر 75 درصد کسانی که دچار مرگ ناگهانی شده اند سابقه سکته قلبی دارند .بنابراین افرادی که سابقه انفارکتوس قلبی دارند و  EFکمتر از 40درصد دارند باید بصورت منظم تحت مراقبت متخصصین قلب و عروق باشند ودرمان های لازم را گاهی تا پایان عمر باید ادامه دهند و گاهی با کاشت دستگاه های شوک داخل قلبی از مرگ ناگهانی پیشگیری شود.

مصرف داروهای قلبی و کنترل چربی خون و کنترل فشا رخون وکاهش وزن وافزایش تحرک فیزیکی و حفظ وزن ایده ال و تر ک سیگار و چکاب منظم قلبی میتواند ریسک مرگ ناگهانی را کاهش دهد بعضی مکمل ها مثل امگا3ممکن است خطر مرگ ناگهانی را کاهش دهد . تشخیص ود رمان زودرس علل شناخته شده مر گ ناگهانی در کودکان و نوجوانان و جوانان بخصوص در خانواده ها یی که سابقه مرگ ناگهانی یا بیماری زودرس کرونر در خانواده یا فامیل دارند در پیشگیری از مرگ ناگهانی موثر است .

افرادی که قصد دارند ورزش منظم و حرفه ای انجام دهند حتما قبل از برنامه ورزشی چکاب کامل قلبی انجام دهند .افرادی که ریسک فاکتورهای شناخته شده قلبی دارند حتی در سنین پایین یا افراد بدون علامت بالای 40سال باید بصورت منظم از نظر قلبی چکاب شوند .

 

پوکی استخوان

    نظر

پوکی استخوان چیست ؟
یک بیماری شایع استخوانی است که در آن توده استخوانی به تدریج از بین می رود و بدون اینکه علامت خاصی ایجاد کند ممکن است با یک شکستگی در یکی از استخوانهای بدن (مهره ها،لگن ، مچ پایا دست)آشکارگردد. ساختمان استخوان به طور عمده از یک ماده پروتئینی به نام کلاژن و یک ماده معدنی به نام فسفات کلسیم تشکیل شده است . در سن 30-25 سالگی افراد به حداکثر توده استخوانی خود دست پیدا می کنند .از این پس با گذشت زمان و افزایش سن در یک فرد طبیعی با تغذیه کافی هر ساله حدود 4/0 % از بافت استخوانی کاسته می شود.
بدون اینکه مشکل پوکی استخوان به وجود آید ولی اگر جریان طبیعی سریعتر اتفاق افتد ، پوکی استخوان ایجاد می شود.


عوامل خطر
جنسیت : افراد مونث درمعرض خطر بیشتری نسبت به مردان هستند . ( یائسگی به طور طبیعی ، یائسگی زودرس ،یائسگی در اثر انجام عمل جراحی و برداشتن تخمدانها، در ابتلاء به بیماری موثر است).

سن: هرچه سن فرد بالاتر باشد احتمال ابتلا در وی بیشتر است .

اندازه بدن : در افراد لاغر احتمال بروز پوکی استخوان بیشتر است.

نژاد: در برخی نژادها از جمله آسیایی ابتلاء بیشتر است .

پیشگیری :
با اصلاح شیوه زندگی و انتخاب عادات صحیح می توان از ابتلاء به پوکی استخوان جلوگیری کرد.

تغذیه :
تغذیه سالم و رژیم غذایی متعادل و غنی از کلسیم و ویتامین Dیکی از راههای پیشگیری است .غذای روزانه باید حداقل       1500-1000 میلی گرم کلسیم داشته باشد .شیر،پنیر،ماست،سبزیها،میوه ها،حبوبات و غذاهای دریایی به ویژه ماهی باید در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود.مراقب باشید تامین کلسیم مورد نیاز سبب افزایش مصرف چربی نشود.در این خصوص باید با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت نمائید.
می توانید با پیاده روی درهوای آفتابی ویتامین  Dمورد نیاز بدن را تامین کنید . برای دریافت کلسیم مورد نیاز می توانید از فهرست غذاهای غنی از کلسیم که در زیر آمده است استفاده کنید .

  مقدار کلسیم موجود(میلی گرم) مقدارماده غذایی نوع ماده غذایی
300 یک لیوان شیر 
300 یک لیوان ماست
150 45گرم پنیر
300 5 قاشق غذاخوری کشک
300 3تکه متوسط  انواع ماهی

  عواقب پوکی استخوان :
بدترین و شایع ترین ،  وقوع شکستگی به صورت خود به خود یا حتی در اثر ضربه های خفیف در لگن می باشد.

در بیش از 30% موارد این شکستگی ها منجر به ناتوانی دائمی در فرد مبتلا می شود . 20-12 % مبتلایان به شکستگی لگن در عرض یک سال بعد از وقوع شکستگی فوت می کنند و بیش از 50% کسانی که زنده می مانند ممکن است نتوانند زندگی مستقل و بدون کمک و مراقبت دیگران داشته باشند .
به دنبال هر شکستگی ناشی از پوکی استخوان ، درد ، تغییرشکل مفصل و استخوان ، ناتوانی حرکت ، تغییر فرم بدن پیش می آید .

عوارض ناشی از شکستگی به دنبال فشاردر ستون مهره ها شامل کاهش قد ، ایجاد قوز ف درد حاد و مزمن پشت ،  ناتوانی  مزمن و افزایش احتمال مرگ و میر می باشد.

آشنایی با پوکی  استخوان
عوامل فامیلی : سابقه وجود پوکی استخوان در خانواده ، هم چنین سابقه شکستگی در بستگان درجه یک فرد بدون ارتباط با ضربه یا تصادف ، احتمال ابتلای فرد را افزایش می دهد.
تغذیه : کمبود مصرف کلسیم و ویتامین Dاحتمال ابتلاء را افزایش می دهد.

عادات مضر: مصرف سیگار و الکل عاملی برای افزایش خطر ابتلاء است .
میزان تحرک : اگر از نظر شیوه زندگی ، فرد جزء افراد کم تحرک باشد ، احتمال ابتلاء بیشتر است .

مصرف دارو: مصرف برخی داروها نظیر کورتیکواستروئیدها خطر ابتلاء را افزایش می دهد.
سابقه شکستگی : سابقه شکستگی پس از 50سال و سابقه شکستگی در بستگان درجه یک احتمال ابتلاء را افزایش می دهد.

عوامل محیطی : دوربودن و محرومیت از نور خورشید در امکان ابتلا موثر است .

علائم :
متاسفانه پوکی استخوان تا قبل از ایجاد شکستگی یک بیمار خاموش است و فرد با وقوع شکستگی یا فشردگی مهره به طور ناگهانی به دنبال فشارشدید ، سقوط یا حتی به صورت خود به خود به وجود بیماری پی می برد .
در واقع اولین علامت بارز بیماری وقوع یک شکستگی و علائم ناشی از شکستگی مثل درد ناگهانی ، تغییر شکل و انحنای ستون فقرات ، کاهش قد و ناتوانی در حرکت است.

فعالیت بدنی مناسب :
ورزش منظم سبب افزایش قدرت عضلانی ، تعادل ، افزایش قدرت و استحکام استخوانها ، کاهش احتمال زمین خوردن و شکستگی ناشی از آن می شود.فعالیت ورزشی باید به گونه ای تنظیم شود که سبب فشار زیاد بر استخوانها و افزایش احتمال شکستگی نشود. این فعالیت ها در پیشگیری ازپوکی استخوان در زنان کمتر از 60سال موثر است.

ورزش هایی مانند پیاده روی ، دویدن آهسته ، کوه پیمایی ، انجام حرکات هوازی با شدت ملایم ، بالا رفتن از پله ها ، ورزش های راکتی که درآنها وزن بدن توسط پاها حمل می شود و فعالیت عضلات و استخوانها در برابر نیروی جاذبه صورت می گیرد ، مناسب ترین ورزش ها می باشند و توصیه می شود هفته ای 3 بار و هر باربه مدت 30 دقیقه انجام گیرد.

قبل از ورزش بدن باید به مدت 15-10 دقیقه با حرکات نرمشی ملایم گرم شود.

در صورت وجود هر گونه مشکلی در سلامتی با پزشک مشورت شود.
مدت ورزش به طور تدریجی اضافه شود (با10دقیقه شروع و هر هفته 5دقیقه افزایش دهید تا به 30دقیقه برسد)

افراد دچار پوکی استخوان بهتر است به تمرینات هوازی در آب ، شناکردن ، ورزش های هوازی نشسته و آرام با کمک صندلی یا دوچرخه ثابت بپردازند.