سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خلوت دل

واقعا عاشقی؟

 

شخصی عاشق دختری بود و سالها آرزوی وصال محبوب را داشت. پس از سال سوختن در فراق معشوق به او پیام داد، در فلان محل نیمه شب حاضر باش که برای دیدن تو خواهم آمد، از طرف معشوق برای عاشق خبر آوردند که معشوقه پذیرفته تا سر قرار حاضر شود. 
عاشق از شنیدن این خبر خوشحال شد و قربانی کرد و آن را به فقرا، بخشش و احسان نمود و همان شب در محل قرار حاضر شده و منتظر معشوق نشست، ولی متاسفانه خوابش برد. چون نیمه ی شب شد، معشوقه آمد و او را در خواب دید، کنار او نشست و قدری از آستین پیراهن عاشق را برید و چند گردو در جیب او ریخت، یعنی تو هنوز کودک هستی، و لیاقت عشق را نداری برو با این گردوها بازی کن.
اگر کسی ادعا می کند عاشق خداست نباید شب آسوده سر بر بالین گذارد، بلکه باید شب را برای رسیدن به وصال و دیدار معشوق حقیقی بیدار باشد.
در روایتى آمده است که خداوند مى‏فرماید:  «کَذِبَ مَنْ زَعَمَ اَنَّهُ یُحِبُّنى، فَاِذا جَنَّهُ اللّیلُ نامَ عَنّى‏. اَلَیْسَ کُلُّ مُحِبٍّ یُحِبُّ خَلْوَةَ حَبِیبِهِ؟»؛ دروغ مى‏گوید آنکه مى‏پندارد مرا دوست دارد، امّا چون شب فرا مى‏رسد، به خواب مى‏رود و به یاد من نیست. مگر نه این است که هر دوستدارى، خلوت و نجواى با دوستش را دوست مى ‏دارد؟… (سفینه البحار)
خواب و خورت ز مرتبه ی عشق دور کرد.     آن دم رسی به یار که بی خواب و خور شوی


دختران جوان ونیروهای نظامی

نیروهای نظامی درشهر نیشابور از بس که هوا سرد بود وارد خانه های مردم شدند پیر زنی که منزلش پنج خوابه بود همه منزل او را اشغال کردند وقتی به فرماندهان شکایت نمود به او گفتند فردا بیا و تقاضای خود را پیش عمرو لیث صفاری بیان کن.


پیر زن فردای آن روز آمد و گفت:یا امیر ! من زنی پیر هستم و همه اتاقهای مرا سپاه تو اشغال کرده ومرا با 5 دختر و عروس دریک اتاق جای داده اند و ما انجا هم اسایش نداریم زیرا سربازان آنجا رفت و آمد می کنند و مسائل اخلاقی را رعایت نمی کنند حفظ ناموس برای ما مشکل شده است واین زیبنده فرمانروایی چون تو نیست.
حاکم با ناراحتی گفت:پس همراهان من در این سرما چه کنند؟ دور شو همین که پیر زن دور شد فرمانده مذکور گفت:” ای امیر ! این زن بسیار دانا واهل عبادت است خوب بود که در مورد او لطف و مهربانی می نمودید . عمرو دستور داد پیر زن را بازگردانند از او پرسید:آیا قرآن خوانده ای آیه 34 سوره نمل که می فرماید:“پادشاهان هنگامى که وارد منطقه آبادى شوند آن را به فساد و تباهى مى‏کشند، و عزیزان آنجا را ذلیل مى‏کنند (آرى) کار آنان همین گونه است!”
پیر زن باکمال شجاعت گفت:خوانده ام اما از جناب امیر متعجبم که در همین سوره چرا آیه 52 را نخوانده اند که می فرماید: ” ‌این خانه‏هاى آنهاست که بخاطر ظلم و ستمشان خالى مانده و در این نشانه روشنى است براى کسانى که آگاهند”این سخن همانند ساعقه ای بر جان عمرولیث فرود آمد و چنان او را منقلب کرد که لرزش اندامش را فرا گرفت و آب در دیدگانش نمایان گشت.
گفت:‌ای مادر برو تمام خانه ات را تصرف کن بعد دستور خروج همه سپاهیان رااز شهر صادر کرد.

از موضوعاتی که قران بر آن تاکید فراوان نموده است رعایت حجاب است تا زمینه فساد و گناه از بین برود قران در سوره احزاب آیه 53 می فرماید :‌” …وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجاب ….” هنگامى که چیزى از وسایل زندگى را (بعنوان عاریت) از آنان [همسران پیامبر] مى‏خواهید از پشت پرده بخواهید .
برای همین مردان مسلمان در طول تاریخ اسلام احکام محرم و نامحرم را عمل نموده و بانوان خدا جوی حجاب را کاملا مراعات می نمودند.


در مورد روزی

قال على (علیه السلام):فى سَعَةِ الاَْخْلاقِ کُنُوزُ الاَْرْزاقِ اخلاق خوش کلید گنج هاى روزى است ( میزان الحکمه جلد 3 ص 151)
حسن خلق، خوشرویى، ادب، برخورد مناسب با مردم، از اساسى ترین مسایل اسلام است. روایات زیاد با تعبیرات کم نظیر و تأکیدات فراوان نشان مى دهد که پیامبر (صلى الله علیه وآله)اهمیّت بسیار زیادى براى حُسن خُلق قایل بوده است. متأسّفانه در میان گروهى از مسلمانان یا به این مسأله اهمیّت داده نمى شود، یا بر خلاف آن عمل مى شود تا آن جا که بعضى خیال مى کنند که آدم خوب باید عبوس، ترشرو، خشن، خشک و بداخلاق باشد! در حالى که این اشتباه بزرگى است.در واقع آنچه در این روایت آمده یکى از فواید دنیوى اخلاق خوش است. تجربه نشان داده کسانى که اخلاق خوشى داشته اند، کار و زندگى آن ها هم رونق داشته است. چهل سال قبل آمارى از رونق کسب و کار برخى از کسبه دیدم که طبق آن آمار، کسبه خوش اخلاق 70% و کسبه بداخلاق 30% موفّق بودند; یعنى سهم خوش اخلافى 40% است! چرا که حسن خلق مردم را به سوى خود مى کشاند و اخلاق بد دافعه دارد.

همه مسلمانان مخصوصاً کسانى که با مردم برخورد بیش ترى دارند باید ا
سؤال: چرا حسن خلق باعث وسعت روزى مى شود؟
پاسخ: در مثال فوق مشترى زمانى از یک کاسب جنس مى خرد که به او اعتماد کند. اگر نسبت به کاسب مشکوک و بدبین باشد از او فرار مى کند. بنابراین کاسب باید اعتماد مشترى را جلب کند و یکى از طرق جلب اعتماد برخورد خوب است. مشترى حسن خلق فروشنده را به حساب درستى و امانت و صداقت و اعتماد او مى گذارد. ا استفاده از 110 سرمشق از سخنان حضرت علی (ع) حضرت آیت الله مکارم شیرازی )


کیسه هوا یا ایربگ

    نظر

ایربگ :

 

همانطور که می دانیم هر جسم در حال حرکت دارای اینرسی است (حاصلضرب جرم جسم در سرعت آن )و نیز می دانیم که اگر نیرویی به جسم وارد نشود جسم در همان جهت قبلی با همان سرعت به حرکت خود ادامه می دهد.خودرو شامل چندین جسم است،خود وسیله نقلیه، و اجسام متحرک درون آن(یا همان سرنشینان) اگر جلوی حرکت این اجسام را نگیریم با همان سرعتی قبلی (سرعت خودرو) به حرکت خود ادامه می دهند حتی اگر خودرو به دلیل تصادف متوقف شده باشد، متوقف کردن جسم و یا همان صفر شدن نیروی اینرسی زاویه ای نیازمند نیرویی است که در یک بازه زمانی بر جسم اعمال شود. اما کاری که سیستم های مکمل مانند ایربگها انجام می دهند این است که با کمترین صدمه سرعت جسم راکم کرده و به صفر می رسانند( البته در مدت زمانی بسیار کوتاه کمترازیک چشم برهم زدن).

 

در ایربگ 3 قسمت اصلی وجود دارد :

1- کیسه نازکی از پارچه نایلونی که در فرمان و داشبورد و در بعضی از خودروها در درها و صندلیها، تا شده و جاسازی می شود.

  

 

 2- سنسور تصادف که عامل فعال شدن کیسه هوا می شود.

  

 

 

  

 

  

فعال شدن کیسه هوا وقتی اتفاق می افتد که نیروی تصادف، حداقل، معادل نیرویی باشد که در اثر برخورد با یک دیوار آجری با سرعت 16 تا 24 کیلومتر بر ساعت (10تا 15 مایل بر ساعت) ایجاد می شود.

  

  

 

  

 این سنسور اطلاعات موردنیاز را از یک شتاب سنج که در یک تراشه جاسازی شده دریافت می کند.

 

 3- inflation system   یا همان سیستم فعال کردن ایربگ و بادشدن آن NaN3   را با KNO3   ترکیب کرده و گاز نیتروژن تولید می کند.همین نیتروژن گرم است که باعث باد شدن ایربگ می شود.

  

 

در چند لحظه بعد، گاز از سوراخ های بسیار ریز ایربگ خارج شده و کیسه هوا خالی می شود.

این فرُآیند فقط در یک، بیست و پنج صدم ثانیه طول می کشدو زمان باقی مانده نیز برای جلوگیری از صدمات جدی سرنشینان خودرو کافی است، همچنین در این بین ماده پودری از ایربگ خارج می شود که معمولا" پودر تالک یا نشاسته ذرت است که بوسیله سازنده کیسه هوا بکار می رود تا کیسه قابلیت تا شوندگی و نرم بودن خود را در مدتی که بصورت غیر فعال در فرمان یا داشبورد و یا درها ویا در محل های دیگر قرار دارد، حفظ کند.

 

یک نکته درمورد ایربگ جانبی:

اکثر قدم های برداشته شده در زمینه ایمنی خودرو مربوط به تصادفات و برخوردهای عقب و جلو بوده است.

  

   

  

در حالیکه 40% از آسیب های جدی و شدید، ناشی از تصادفات و برخوردهای کنار و جانب خودرو بوده است و 30% از کل تصادفات نیز از همین قسمت، یعنی از جانب بوده است. بسیاری از سازندگان خودرو با توجه به این آمار اقدام به تقویت درها و فریم آنها و همچنین بخش های کف و سقف خودرو نموده اند، اما وجود ایربگ جانبی حفاظت و ایمنی به مراتب بالاتری به سرنشینان عرضه می کند.

 

 

با توجه به گفته مهندسان، طراحی ایربگ جانبی به مراتب از طراحی ایربگ های جلو مشکل تر است، دلیل این مساله نیز روشن است

 

 

زیرا در تصادفات رو در رو  مقدار زیادی از انرژی توسط سپر،کاپوت، وموتور جذب می شود- (حدود 30تا 40میلی ثانیه قبل از انتقال به سرنشینان)- اما در تصادف های جانبی تنها یک در با ضخامت ناچیز بین خودروی مقابل و سرنشینان خودروی دیگر وجود دارد و این بدین معناست که ایربگ های جانبی نصب شده تنها در مدت زمان بسیار کمتری حدود 5 تا 6 میلی ثانیه جهت گسترش و فعال شدن فرصت دارند.

 

ارتباط بین ایمنی کیسه هوا( air bag ) و فاصله راننده تا فرمان :

 داده های آماری نشان می دهدکه استفاده از کیسه هوا خطر مرگ را در تصادفات رانندگی به میزان 11% کاهش می دهد، هرچند گزارش هایی نیز مبنی بر آسیبهای ناشی از کیسه هوا (اعم از صدمات جدی و کشنده تا آسیبهای سطحی) عنوان شده است.

 

 

 

 

 فاصله راننده تا کیسه هوا فاکتور بسیار مهمی در ایمنی آن خواهد بود بطوری که همواره به رانندگان خودروها توصیه می شود که فاصله ای استاندارد و مطمئن را تا فرمان داشته باشندو در غیر این صورت حتما، کلید قطع دستی کیسه هوا را در خودرو خود قرار دهند، هر چند اکثر رانندگان درک درستی از فاصله خود تا فرمان نداشته و به همین دلیل اشتباهاتی را در این زمینه مرتکب می شوند.

 

 

در این زمینه تحقیقی از طرف مرکز بررسی و تحلیل خطر– هاروارد– در بوستن انجام گرفته که در این تحقیق ، هدف بررسی میزان اشتباه راننده در تخمین فاصله خود تا فرمان بود، هزار راننده درپمپ بنزینی در بوستن مورد ارزیابی قرار گرفتند.

فاصله مورد تحقیق از مرکز فرمان تا برآمدگی بینی راننده در نظر گرفته شده بود. اندازه این فاصله هم از دید راننده و هم مقدار واقعی آن ثبت گردید و در آخر با در نظر گرفتن مواردی که راننده این فاصله را 30.5 سانتی متر ( 12 اینچ) تخمین زده و یا واقعا 12 اینچ (فاصله استاندارد) بوده نتایج زیر بدست آمد: از بین رانندگان 234 نفر (اکثرا"بانوان)گمان می کردند که در فاصله 12اینچ قرار دارند.

22 نفر(19 زن و 3 مرد) واقعا"در این فاصله قرار داشتنددر حالی که تنها 8 نفراز آنها این فاصله را به درستی تخمین زده بودند.

 پس راننده ای که فکر می کند در فاصله نزدیک تری از حد استاندارد به فرمان قرار دارد(در حالی که فاصله اش استاندارد بوده) و به همین دلیل کیسه هوا را غیر فعال می کند و یا بلعکس، درهر دو حالت متضرر خواهد شد، و در نهایت اینکه انواع سیستم های ایمنی از جمله ایربگ به سرعت در حال پیشرفت هستند. مهندسان طراح با اندیشه های نو در جهت تکمیل سیستم های پیشین و بالا بردن هر چه بیشتر ایمنی آنها هستند.


چهار خطای دید برتر

    نظر

4 خطای دید برتر


خطای چشم جنسیت

در این تصویر دو صورت که یکی صورت زن و دیگری صورت مرد است را می بینید.

خطای دید جنسیت

اما باید بدانید هر دو صورت درواقع یکی هستند که آن نیز مربوط به یک دوجنسی بوده است. در تصویر سمت راست، با بیشتر کردن کنتراست، شما تصویر یک زن را می بینید و  در تصویر سمت چپ، که شبیه صورت مرد است، فقط کنتراست تصویر اولیه کم شده است. همانطور که می بینید با یک تغییر کنتراست در تصویر و بدون هیچ دستکاری چه خطای زیبایی! برای مغز بوجود آمده است.

این تصویر یکی از کاندیدهای بهترین تصویر خطای دید سال 2005 بوده است.

خطای دید صندوق

چندتا دایره می بینید؟

آیا در تصویر زیر دایره ای می بینید؟

خطای دید مکعب و دایره

با نگاه اول مطلقا شما هیچ دایره ای نخواهید دید اما باید بدانید که 16 دایره در این تصویر وجود دارد. با دقت بیشتر به فاصله بین هر دو مکعب ها نگاه کنید… در بین هر دو مکعب یک دایره وجود دارد که مجموعا 16 دایره میشود. اگر قصد دارید از خودتان نا امید شوید الان وقت مناسبیه!

محو شدگی Troxler

اگر 10 ثانیه به مرکز تصویر زیر نگاه کنید، تصویر کاملا ناپدید می شود. این پدیده به Troxler fading معروف می باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد این پدیده، این صفحه را بعدا بخونید…

http://en.wikipedia.org/wiki/Troxler’s_fading

 خطای دید محو شدن

سایه ها

تصویر زیر را ببینید. مربع هایی که با A و B نامگذاری شده اند دارای رنگ مشابهی هستند یا خیر؟ قطعا جواب شما خیر است زیرامغز شما اینگونه تشخیص داده است. باید عرض شود که شما کاملا در اشتباهید. عکس را بر روی سیستم ذخیره کنید و اونو با فوتوشاپ یا برنامه paint ویندوز باز کنید. با ابزار “انتخاب رنگ” (color picker) رنگ خانه A را بگیرید و سپس با ابزار قلم یک خط رسم کنید. حالا همین کار رو برای مربع B هم نجام دهید. بله…. هر دو رنگ یکسان هستند. اگر با فوتوشاپ رنگ ها را انتخاب کردید میتوانید کد رنگ ها را هم ببینید… کد رنگ ها هم با هم برابرند یعنی هر دو رنگ دقیقا یک رنگ هستند.

خطای دید