سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خلوت دل

شنایی با خودروهای گاز سوز

    نظر
 

آشنایی مختصری با موتورهای گازسوز

 

انواع سوخت های گاز طبیعی

ü                     گاز طبیعی فشرده   (CNG)

گاز طبیعی فشرده   (Compress Natural Gas) به عنوان یکی از سوختهای جایگزین مورداستفاده قرار می گیرد  . ترکیب عمده گاز طبیعی، متان   (CH4) می باشد، معمولا گاز طبیعی شامل 85 الی 95 درصد   متان و باقی آن دی اکسیدکربن،نیتروژن و مقدار کمی اتان،پروپان و بوتان است. در  هنگام سوختگیری، سوخت توسط توزیع کننده ها به مخازن نصب شده بر روی خودرو متصل می گردد و سوخت تحت فشار  200bar تزریق می گردد.

از مزایای استفاده از گاز طبیعی در مقایسه با بنزین می توان به آلایندگی کمتر، عدد اکتان بالا (130)، افزایش راندمان 15 درصدی و فراوانی و قیمت مناسب نام برد. در مقابل، هزینه احداث ایستگاههای سوختگیری، وجود محدودیت فضا در نصب مخازن سوختگیری بر روی خودرو، کاهش پیمایش خودرو و نیاز به طراحی و تقویت بخشهای متعددی از خودرو نظیر شاسی، اکسل (بدلیل افزایش وزن)، سیستم خنک کاری و غیره در خوروهای تبدیلی، از معایب استفاده از این سوخت می باشد.

 

ü                   گاز طبیعی مایع (LNG)
(Liquid natural Gas)
یا LNG یا گاز طبیعی مایع به عنوان یکی دیگر از سوخت های جایگزین می باشد.جهت تولید LNG، گاز طبیعی را تا دمای تقریبی 2/327- درجه فارنهایت یا 164- در جه سیلسیوس سرد کرده و سپس به مایع تبدیل می کنند.
آب، دی اکسید کربن، نیتروژن،اکسیژن و ترکیبات سولفور از جمله اجزای تشکیل دهنده گاز طبیعی هستند که طی مراحل تبدیل گاز به مایع، اکسیژن، دی اکسید کربن، آب و ترکیبات سولفور از آن جدا شده و مقدار متان موجود در LNG تقریباً به بیش از 98% می رسد که در آن مقادیر کمی اتان، پروپان و سایر هیدرو کربن های سنگین تر نیز وجود دارد.
در حالت گازی، انرژی گاز طبیعی فشرده (CNG) در حدود 200 برابر گاز طبیعی غیر فشرده است ولی در حالت مایع، انرژی گاز مایع طبیعی (LNG) در حدود 600 برابر گاز طبیعی غیر فشرده می باشد، که بدلیل هزینه های تبدیل گاز طبیعی به مایع و شرایط نگهداری آن، استفاده از گاز مذکور اقتصادی نمی باشد.

 

ü       موتورهای دو سوخته دیزل و گاز طبیعی (Dual-Fuel)

در این موتورها سوخت خودرو بصورت ترکیبی از گاز طبیعی و گازوئیل می باشد و جهت تزریق گاز طبیعی به درون سیلندر دو روش وجود دارد :

1.        تزریق مستقیم گاز

در این روش همزمان با تزریق سوخت دیزل، سوخت گاز نیز توسط شیرهای برقی سرعت بالا به داخل سیلندر تزریق
می گردد. در این روش گاز تامین کننده بیشتر انرژی مورد نیاز موتور بوده و گازوئیل به عنوان سوخت آتش زا بکار می رود.

2.        استفاده از کاربراتور برای مخلوط کردن هوا و گاز

در این روش با استفاده از از میکسر، همزمان با ورود هوا به داخل سیلندر، گاز نیز وارد شده و در سیلندر یک مخلوط همگن از گاز و هوا وجود خواهد داشت.

سپس در انتهای مرحله تراکم گازوئیل به عنوان سوخت آتش زا به درون سیلندر تزریق می گردد. در این روش با تغییر بار موتور نسبت ترکیب دو سوخت تغییر می کند.