سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خلوت دل

افسردگی باعث افزایش مرگ ومیر میشود

    نظر

افسردگی باعث افزایش 1/5 برابری مرگ زودهنگام در بیماران قلبی می شود

پژوهشگران علوم پزشکی می گویند نتایج تحقیقات بر روی بیماران دچار مشکلات قلبی عروقی نشان داده است که در بین مبتلایان به امراض عروق کرونری، افسردگی باعث افزایش 1/5 برابری مرگ زودهنگام است.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  ،  اختلالات افسردگی یکی از ناتوانی های شایع مرتبط با بیماری های ایسکمیک قلبی می باشند و اثرات جدی در افزایش خطر حوادث قلبی بعدی و مرگ و میر در این بیماران دارند.

محققین می گویند مطالعه روی 1234 بیمار هلندی مبتلا به امراض عروق کرونری که در عروق خون رسانی آنها لوله های نازک استنت کار گذاشته شده بود، نشان دهنده این ارتباط بوده است. این بیماران که متوسط آنها 62 سال بوده، مدت 6 ماه پس از انجام عمل دریافت استنت های کرونری تحت معاینات افسردگی قرار گرفتند.

به گزارش سایت اینترنتی هلت دی نیوز، پس از هفت سال مطالعه 187 نفر از این بیماران در گذشتند که 23 درصد آنها مبتلا به افسردگی بودند اما 12 درصد آنها افسرده نبودند. این پزشکان متوجه شدند فاکتورهای دیگری چون جنسیت و سن در افزایش این خطر موثر هستند.

پژوهشگران تاکید دارند که میزان بالای افسردگی در افراد متعاقب حمله حاد عروق کرونر می تواند به علت شرایط ویژه بیماری آن ها، محیط پر استرس بستری و درمان های خاص آنان و هم چنین وجود افسردگی قبلی در آنان باشد. لذا تاثیر آن به عنوان یک عامل خطر تشدید بیماری های عروق کرونر قلبی باید مد نظر بوده و غربالگری بیماران بستری به علت حمله حاد عروق کرونر از نظر افسردگی توصیه می گردد.

این یافته به تفصیل در نشست انجمن کاردیولوژی اروپا در دانمارک ارائه شد.


تاثیر شگفت انگیز رب گوجه فرنگی درمقابله با سرطان پروستات

    نظر

تاثیر شگفت انگیز رب گوجه فرنگی در مقابله با سرطان پروستات

پژوهشگران علوم پزشکی می گویند نتایج بررسی های گوناگون نشان داده است که لیکوپن موجود در گوچه فرنگی مخصوصا گوچه فرنگی پخته شده تاثیر محسوسی در جلوگیری از سرطان پروستات دارد .

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  ،  لیکوپن در بسیاری از میوه‌ها موجود می‌باشد، اما غلظت و تراکم آن در گوجه‌فرنگی بسیار زیاد می‌باشد.   دانشمندان معتقدند که گوجه فرنگی پخته شده، می‌تواند بدن انسان را در مقابل سرطان پروستات حفظ نماید.

تحقیقی نشان داد که ماده رنگی لیکوپن که باعث قرمزی رنگ سبزیجات و میوه‌ها می‌شود، می‌تواند باعث آهسته‌شدن رشد و حتی از بین بردن سلول‌های نابهنجار شود.

این نتایج حاصل بررسی این مطلب بود که آیا گوجه فرنگی، می‌تواند با بیماری که سالیانه باعث مرگ 10?000 مرد در انگلیس می‌شود، مبارزه کند.

لیکوپن در بسیاری از میوه‌ها موجود می‌باشد، اما غلظت و تراکم آن در گوجه‌فرنگی بسیار زیاد می‌باشد.

سطوح گوناگونی از مواد مغذی در گوجه‌فرنگی‌ها یافت می شود که دانشمندان به دنبال بررسی این مطلب می‌باشند که کدام نوع از گوجه‌فرنگی و در چه صورتی، تاثیرش بیشتر می‌باشد.

محققان معتقدند این تاثیر ماده لیکوپن جهت جلوگیری و از بین بردن سلول‌های سرطانی در بدن، در محصولات مختلف گوجه‌ فرنگی تفاوت پیدا می‌کند.

نتایج تحقیقات دانشمندان نشان داد که رب گوجه فرنگی و دیگر محصولات بدست آمده از گوجه فرنگی، در مقایسه با گوجه فرنگی خام، تاثیر بیشتری دارد، چرا که گوجه فرنگی پخته شده، دیواره سلول‌ها را از بین می‌برد و باعث رهائی بیشتر ماده لیکوپن می‌شود.

محققان هنگام تست‌های آزمایشگاهی دریافتند که لیکوپن رشد و سرعت سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد.

سرطان پروستات، یکی از سرطان‌های شایع در بین مردان می‌باشد و سالانه حدود 36?000 مرد در انگلیس به این بیماری دچار می‌شوند.


آشنایی با گیاه بابونه

    نظر
Compositae خانواده :کاسنی

ریخت شناسی:گیاهی است علفی یک ساله که بطورخودرودراطراف مزارع وباغهای مناطق مرکزی وجنوبی ایران می روید.گلهای آن شامل گلهای زبانه ای سفیدرنگ وبوته ای زردرنگ است که این گلهااندام داروئی آن می باشد.
موادموثره:کومارین،فلاونوئید،اسانس ،آمینواسید،موادتلخ ،پلی ساکارید،اسیدچرب ،تانن وهیدروکربنهای تری ترینی
کاربرددرمانی:ضدالتهاب،ضدقارچ ،درمان ضرب خوردگی وکبودی جراحات،بادشکن برطرف کننده سوءهاضمه ،محافظت کننده اززخم های گوارشی ،آرام بخش ،ضدتشنج وضدعفوفی کننده
بابونه شیرازی نیز یکی از گیاهان دارویی با اثر ضدعفونی کنندگی می باشد، عنوان کرد: اثرات ضدالتهابی و ضد اسپاسمی این گیاه بر روی عضلات مجاری گوارشی و ادراری به اثبات رسیده و به خاطر دو ماده بسیار موثری که در بابونه هست، اثرات ضد عفونی کنندگی آن نیز مشخص شده است. 
اشکال دارویی:کرم کامیل (ضدالتهاب)-پودرکارامین (ضدنفخ وسوءهاضمه)-پودرشیرنوش(درمان کننده زخم معده واثنی عشر)-قطره پرستاتان(درمان کننده هیپرتروفی پروستات)-پودرآلتیپ(آرام بخش)
مواردمنع مصرف:مصرف بیش ازحدآن درحاملگی ودوران شیردهی منع شده است.

تازه ترین خبرهای پزشکی

    نظر
دکسترومتورفان و دیفن هیدرامین تأثیری بر سرفه ندارند
       محققان بریتانیایی اظهار داشتند دو ترکیب موجود در بسیاری از داروهای ضد سرفه رایج اثرات کمی برای بهبود و کاهش سرفه ها دارند . آنها معتقدند مصرف این داروها هیچ نفع و ضرری ندارند . تحقیقات قبلی نیز تأثیر داروهای ضد سرفه رایج را که به میزان زیادی در داروخانه ها به فروش می رسد زیر سئوال برده بود . در این تحقیق دو داروی مورد استفاده برای سرفه یعنی شربت دکسترومتورفان و شربت دیفن هیدرامین با یک شربت پلاسبو مورد مقایسه قرار گرفتند . در نهایت مشخص شد دو داروی یاد شده اثرات برابری با شربت پلاسبو مورد استفاده برای درمان سرفه شبانه دارند . هیچ یک اثرات بهتری را نشان ندادند .

 

 

خطر ایجاد بیماری لثه در مردان تندخو

       اخیراً مطالعه ای که در دانشگاه جان هاپکینز انجام شد نشان داد مردانی که در اغلب اوقات روز ناراحت و تندخو هستند 43% بیشتر از افراد آرام به بیماریهای شیرونهای لثه دچارمی شوند . همچنین مردانی که حداقل یک دوست صمیمی دارند در مقایسه با افراد گوشه گیر و منزوی 30% کمتر دچار Periodontitis  می شوند . استرس با عدم رعایت صحیح بهداشت دهان ، افزایش ترشح گلوکوکورتیکوئیدها و افزایش مقاومت به انسولین ارتباط دارد که همه اینها می توانند خطر ابتلای شخص به بیماریهای لثه را افزایش دهند .

 

هر دقیقه یک زن به دلیل عوارض ناشی از حاملگی و زایمان می میرد .

       دومین کارگاه یک روزه مراقبتهای دوران بارداری توسط جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران برگزار شد . افسانه آذری مدیر مرکز رشد و سلامت کودک با اعلام این خبر گفت : کارگاههای مزبور توسط جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران و با حمایت مالی شرکت پاکنام به صورت رایگان برای زنانی که باردار بوده یا قصد بارداری دارند برگزار می شود . وی در این باره افزود : در این کارگاهها اهمیت مراقبت از خود در دوران بارداری در زمینه های تغذیه ، سلامت روانی و کاهش ناراحتی های شایع دوران بارداری مطرح شده و ورزشها و وضعیت صحیح دوران بارداری و تکنیک های ایجاد آرامش برای زایمان راحت و همچنین ورزشهای مناسب جهت حفظ تناسب اندام و سلامت عضلانی – اسکلتی پس از زایمان آموزش داده می شود . وی خاطرنشان کرد : توجه به مراقبت های دوران بارداری و جلوگیری از عوارض و مشکلات ناشی از آن از اهداف و وظایف اصلی سیستم بهداشتی کشورهاست و براساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی هر دقیقه یک زن به عوارض ناشی از حاملگی و زایمان می میرد و به ازای مرگ هر زن ، 200 زن از صدمات و عوارض ناشی از بارداری ( کمردرد ، دردهای لگنی ، بی اختیاری ادراری و . . . ) رنج می برند که می توان با ارتقاء سطح آگاهی زنان از بسیاری از این صدمات جلوگیری کرد . آذری افزود : استقبال گسترده و توجه ویژه زنان جوان به موضوع فوق ، لزوم ارایه آموزشهای لازم و اطلاع رسانی در زمینه مراقبت های دوران بارداری را نمایان ساخته و امید است که با حمایت متولیان بهداشت کشور ، این امر به صورت مدون و مستمر در سراسر کشور انجام شده و زنان جوان از این آموزشها برخوردار شوند .

 

اسفناج عامل مؤثری برای تقویت عضلات و قلب است .

       کلروفیل اسفناج عامل مؤثری برای تقویت عضلات و قلب است . اسفناج به علت دارا بودن سدیم و آهک ، ترشی خون را از بین برده ، استخوان و عضلات را محکم می کند . همچنین اسفناج رعشه را معالجه می کند . مواد صمغی اسفناج فراوان بوده و جهت نرم کردن غشای معده و روده مفید است . اسفناج حاوی کلروفیل بوده و بوی بد دهان را برطرف کرده و کم خونی را نیز علاج می کند . همچنین ، اسفناج کمی ملین و زود هضم است و آن را هنگامی که ادرار کم می شود تجویز می کنند . اسفناج پخته بسیار مفید بوده و برای تسکین درد مفاصل اثر خوبی دارد در ضمن آب اسفناج سرشار از مواد معدنی و کلروفیل است .

 

 

 

 

  ?تازه ترین خبرهای پزشکی

 

  Ü  آموزش نحوه صحیح تنفس در بهبود بیماریهای تنفسی نقش به سزایی دارد .

       یک دوره آموزش دقیق و ممتد هشت هفته ای بر روی ماهیچه های کنترل کننده تنفس و نحوه صحیح نفس کشیدن ، بشکل قابل ملاحظه ای قابلیت های تنفسی شش ها را بهبود بخشیده و بیمارانی با ناراحتیهای تنفسی سخت ، چون گرفتگی و سخت شدن فیبرهای دستگاه تنفسی FIBROSIS CYCTIC    با این تمرین ها احساس بهتری می یابند . گزارش خبرگزاری رویتر به نقل از تحقیق پزشکان بیمارستان سالفورد منچستر حاکی است بیماران مبتلا به آسم با این روش جدید در نحوه نفس کشیدن می توانند به بهبودی هر چه سریعتر خود امیدوار باشند . این یافته که در نشریه پزشکی امراض سلیه و تنفس آمده به همراه دو تحقیق مستقل دیگر تأیید گردیده است . در این تمرین ها هدف اصلی تقویت ماهیچه هایی است که در عمل تنفس دخالت دارند تا بیمارانی که دارای ناهنجاریهای تنفسی در دستگاه تنفسی شان هستند بتوانند با افزایش قابلیت های سیستم تنفسی خود از بیماری نجات یابند . در این مطالعه که بر روی 29 بیمار با نارسایی تنفسی انجام شد در طول 8 هفته پزشکان دریافتند که 80 درصد مشکلات تنفسی بیماران بهبود جدی یافته و تنها 20 درصد نیاز به مصرف دارو یا مراقبت ویژه دارند . این افراد در مقایسه با آن دسته بیمارانی که از این
تمرین های ویژه سود نبرده بودند سریعتر بهبود پیدا کرده و کارکرد ششهای آنان افزایش یافته و با بالاتر رفتن میزان تمرین و ورزش اضطراب و افسردگی آنان نیز از بین می رود . در آن دسته افرادی که حدود 20 درصد بیشتر بهبودی حاصل ننموده بودند تجربه
نشان داد که با افزایش مقدار ورزش و تمرین می تواند قابلیت های تنفسی را بهبود بخشد .    

       

  Ü   بهداشت نامناسب دهان و دندان ، خطر سقط جنین را افزایش می دهد .

       پژوهشگران دریافتند بهداشت نامناسب دهان و دندان مادران باردار خطر سقط جنین را افزایش می دهد . به نوشته مجله بین المللی زنان و زایمان انگلستان ، محققان نمونه مایع امنیوتیک و پلاک های دندانی 48 زن باردار را که برای زایمان سزارین در بیمارستان بستری بودند ، آزمایش کردند . این محققان توانستند با بکارگیری رشته های DNA   باکتریهای مشابه را در مایع امنیوتیک و پلاک های دندانی هفت نفر از این 48 نفر شناسایی کنند . مقدار باکتری ها در حدی نبود که بتوانند در محیط کشت رشد کنند و نشان داد که باکتری ها در مقادیر کمی وجود دارند .

       اما این فرضیه تقویت شد که باکتری های موجود در دهان و پلاک های دندانی می توانند از راه خون به مایع امنیوتیک منتقل شوند و خطر سقط جنین یا زایمان زودرس را افزایش دهند . گفتنی است جنین داخل شکم مادر در مایعی به نام امنیوتیک غوطه ور است . این مایع در حالت عادی استریل و عاری از هر نوع میکرب است . ورود میکروب به داخل این مایع و عفونی شدن آن که به صورت شایع از راه کانال زایمان آلوده یا شیوه های مختلف پزشکی ایجاد می شود ، خطر سقط جنین و زایمان زودرس را افزایش می دهد .

 

 

 تازه ترین خبرهای پزشکی

 

    

استفاده از ضد دردها ممکن است بهبودی را به تأخیر بیندازد .

براساس اظهارات محققان انجمن ارتوپدی آمریکا به کار بردن داروهای استاندارد ضد درد که به طور گسترده بعد از عملهای جراحی کلاهک چرخاننده مورد استفاده قرار می گیرند ممکن است روند بهبودی آنها را به تأخیر بیندازد . کلاهک چرخاننده متشکل از عضلات و تاندونهایی است که در قسمت فوقانی استخوان بازو قرار گرفته و آن را به مفصل شانه متصل می کند . درحدود 2 میلیون نفر در آمریکا درگیر مسائل و مشکلات مربوط به ضعف و یا پارگی کلاهک چرخاننده می باشند که میزان آن در افراد بالای 40 سال به مراتب بیشتر است . این محققان افزودند اگر چه داروهای NSAID  ضد دردهای مؤثری هستند اما مشخص شده که اثرات منفی بر روی بهبود شکستگی استخوانها و اتصالات نخاعی دارند و ممکن است اثرات معکوس بر روی بهبودی لیگامانها داشته باشد .

هشدارهایی در مورد پوکی استخوان و عوارض ناشی از آن

       پوکی استخوان حالتی است که در آن استخوان شکننده
می شود و احتمال شکستگی با ضربات خفیف افزایش می یابد . برخی صاحبنظران پزشکی و تغذیه معتقدند : درصورتیکه افراد جامعه نسبت به بیماریها ، موارد پیشگیری و عوارض ناشی از رعایت نکردن آنها مطلع باشند ، بسیاری از بیماریها در جامعه قابل کنترل خواهد بود . این گروه می گویند : رعایت بهداشت ، رعایت اصول تغذیه ای ، ورزش در گروههای مختلف سنی از جمله مواردی است که بدون صرف هزینه می تواند در کاهش و یا عدم بروز برخی بیماریها مؤثر باشد .

براساس اطلاعات موجود حدود نیمی از زنان مسن تر از 45 سال و 90 درصد زنان بالای 75 سال به بیماری پوکی استخوان مبتلا می شوند . این بیماری در مردان مسن کمتر از زنان بروز می کند . معاون فنی مرکز بهداشت فارس گفت : افراد مسن ، زنان در دوران یائسگی ، افرادی که ترکیبات کورتنی را بمدت طولانی استفاده می کنند ، مستعد بیماری پوکی استخوان هستند . دکتر روینافسر کازرونی در گفتگو با ایرنا اظهار داشت : زندگی بدون تحرک و ورزش ، پرکاری تیروئید و پاراتیروئید ، رژیم غذایی بدون کلسیم و ویتامین D   ، مصرف زیاد سیگار ، قهوه نیز بدن را آماده پوکی استخوان می کند . وی افزود : از عوارض این بیماری شکستگی استخوان ران ، ستون فقرات در زنان بیش از 40 درصد

و در مردان 13 درصد اتفاق می افتد و 12 تا 20 درصد از این بیماران پس از یکسال بدلیل مسائل ناشی از عمل جراحی می میرند . وی ادامه داد : بیشتر از نیمی از کسانی که زنده می مانند قادر به راه رفتن یا حرکت به آسانی نخواهند بود و 25 درصد از آنان نیاز به مراقبتهای طولانی مدت خانگی دارند .

 

 

این بیماری با مصرف داروهای مؤثر و طول

 

 درمان نسبتاً طولانی قابل درمان است.

 

 

        کارشناس تغذیه مرکز بهداشت فارس نیز گفت : مصرف زیاد پروتئین ، نمک ، قهوه زندگی کم تحرک ، مصرف الکل و سیگار از دیگر عوامل مؤثر در ایجاد پوکی استخوان هستند . مرضیه وکیلی افزود : دریافت میزان کافی کالری بطور متوسط در زنان و مردان بالغ نسبت به میزان فعالیت و وزن افراد متفاوت است . وی دریافت کلسیم و ویتامین D   به میزان کافی ، استفاده از نور مستقیم خورشید به مدت 15 تا 30 دقیقه در روز ، مصرف روغنهای مایع مانند آفتابگردان ، ذرت ، زیتون ، استفاده از نوشابه های طبیعی بجای نوشابه های کافئین دار را در پیشگیری از پوکی استخوان مؤثر دانست . وی اضافه کرد : قره قروت ، پونه خشک ، پنیر ، نخود خشک و گردو به ترتیب سرشار از کلسیم    

هستند . وی ادامه داد : زنان یائسه و افراد مسن به کلسیم بیشتری نیاز دارند یعنی معادل سه لیوان ماست کم چرب یا
 4 لیوان شیر کم چرب باید در رژیم غذایی روزانه این افراد گنجانده شود . وی همچنین گفت : در رژیم غذایی بیشتر از
سبزیجات ، میوه ها ، مانند شلغم ، کلم ، هویج ، پرتغال ، حبوبات ،
غذاهای دریایی ، استفاده شود . یک فوق تخصص روماتولوژی نیز گفت : بیماری پوکی استخوان یک بیماری خاموش بوده و قبل از ایجاد عارضه که شکستگیهای استخوان است هیچگونه علامتی ندارد . دکتر الهام افلاکی در گفتگو با ایرنا اظهار داشت : این بیماری در مواردی مانند شکستگیهای ستون فقرات که از شکستگیهای شایع در مبتلایان به پوکی استخوان است ممکن است بدون درد بوده و تنها با کوتاه شدن قد و قوز کردن آشکار شود . وی افزود درصورت ایجاد شکستگی ناشی از پوکی استخوان صدمات جبران ناپذیر جسمی ، روحی و اقتصادی به فرد مبتلا و خانواده او و در نتیجه به جامعه وارد می شود . وی
ادامه داد : بیماری پوکی استخوان بعنوان یک معضل بهداشت عمومی شناخته شده و شیوع آن با افزایش سن متوسط جامعه روز به روز بیشتر خواهد شد . این استادیار دانشگاه اضافه کرد : پوکی استخوان قابل پیشگیری است . با توجه به اینکه توده استخوانی از دوران جنینی شروع به افزایش کرده و در سن
35 سالگی به حداکثر میزان می رسد پیشگیری از پوکی استخوان باید از ابتدای تولد آغاز شود . دکتر افلاکی تغذیه حاوی مقادیر کافی کلسیم و ویتامین
D 
  ، ورزش و فعالیت فیزیکی ، پرهیز از استرس شدید و عادات بد سیگار کشیدن ، مصرف زیاد
نوشابه های حاوی کافئین و الکل و مصرف بی رویه داروهای حاوی کورتن را از مهم ترین راههای پیشگیری اعلام کرد . وی گفت : علیرغم باورهای غلط ، این بیماری با مصرف داروهای مؤثر و طول درمان نسبتاً طولانی قابل درمان است و در طول درمان
 با تست سنجش تراکم استخوان می توان پیشرفت درمان را بررسی کرد .