سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خلوت دل

روابط خواهر وبرادر

    نظر

 

سه نوع

راه حل‌های مناسب برای کم کردن اختلاف خواهر و برادرها

 الگوی ارتباطی میان والدین و فرزندان مشاهده می‌شود:

منفعل: والدینی که از این روش استفاده می‌کنند، اکثراً قوانین و انتظارات را به شکل سؤالی و مبهم بیان می‌کنند، در نتیجه تصمیم گیری به عهده کودک می‌افتد.
مثال: - وقت خوابته، دیگه نمی‌خواهی بخوابی؟  چند بار بهت بگم که میزت را تمیز کن پس کی می‌خواهی تمیزش کنی؟

پرخاشگرانه: در این روش استفاده از تنبیه، تحقیر، تهدید،  تمسخر، مقایسه و ... وجود دارد. هر گونه مقاومت در مقابل قوانین با تنبیه و تهدید همراه است. گر چه تنبیه فیزیکی ممکن است یک کنترل موقتی و انتخابی روی رفتار کودک ایجاد کند ( یعنی کودک فقط در حضور شخص تنبیه کننده و آن هم به طور موقتی رفتار خود را کنترل کند) ولی در دراز مدت اثرات سوء دارد و بی تأثیر است. الگوهای تربیتی که با خشونت و پرخاشگری همراه است، باعث افزایش مشکلات رفتاری کودک، پرخاشگری، عصبانیت، اضطراب، افسردگی، اعتماد به نفس پایین و.... در کودک می‌گردد.
والدینی که از این روش استفاده می‌کنند ممکن است مرتب کودکان خود را با این کلمات و جملات بمباران کنند: دیوانه هستی، مثل احمق‌ها رفتار می‌کنی، پسر من نیستی، بهتر از این نمی‌توانی فکر کنی، هیچوقت گوش نمی‌دهی، چقدر دست و پا چلفتی هستی، الآن می‌آیم و آنچنان درسی به تو میدهم که مرغان هوا به حالت گریه کنند و ... آنها ممکن است کودک خود را کتک بزنند، او را حبس کنند و با او قهر کنند. فرزند پروری آنها با خشونت، تحقیر، تنبیه، مقایسه و سرزنش همراه است.
 

قاطعانه: افرادی که الگوی قاطعانه را برای تربیت فرزندان خود انتخاب کرده اند؛ افکار، عقاید، نیازها و خواسته‌های خود را به روشی واضح و مستقیم بیان می‌کنند در عین حال که به قوانین و احساسات دیگران احترام می‌گذارند. در قوانین و انتظاراتشان منصف هستند. این والدین قادرند قوانین و استانداردها را به گونه ای به فرزندان منتقل کنند که آنها را مسئول رفتار خود کنند و الگو و مدل مناسبی برای فرزندانشان هستند. پیامدهای رفتاری کودکان خود را مشخص می‌کنند و در موقع لزوم از پیامدهای مناسب استفاده می‌کنند.
به طور مثال می‌گویند: (موقعی که تکالیفت را تمام کردی، می‌توانی بروی بازی کنی). یا (این کارت برخلاف قانون ماست یا تمامش می‌کنی یا پیامد و نتیجه کار را می‌بینی).
در این مثال‌ها، والدین کاملاً راجع به پیامدها واضح و روشن عمل می‌کنند هر چند که مسئولیت و انتخاب به عهده کودک است یعنی یا باید رفتارش را متوقف کند یا پیامد آن را بپذیرد.

چگونه با کودک خود ارتباطی خوب و مؤثر برقرار کنیم؟
اگر می‌خواهید فرزندانتان از شما اطاعت کنند، دستورات شما را گوش دهند، ارزش‌های اخلاقی شما را بپذیرند در ابتدا باید بتوانید با آنها ارتباط خوبی برقرار کنید.
اگر والدی کج خلق و انتقادگر باشید؛ فرزندانتان  فقط تا زمانی از شما اطاعت می‌کنند که از شما بترسند، به محض اینکه توانایی فکری و جسمی آنها گفت که ترس بی مورد است، مقابل شما می‌ایستند و نافرمانی می‌کنند.

ما از دستورات کسی اطاعت می‌کنیم که او را دوست داریم و کسی را دوست داریم که با ما ارتباط خوبی  داشته باشد.
 
 
برای ایجاد یک ارتباط مثبت و قوی با کودکان موارد زیر در نظر بگیرید.

1. با کودک خود زمان با کیفیت  و مناسبی را صرف کنید.
شاید گذاشتن وقت و زمان برای کودکان در زندگی پرمشغله امروز امری دشوار به نظر برسد ولی آنچه که در این مقوله مهم است کیفیت این زمان است و کمیت آن چندان اهمیت ندارد. از زمان‌های چند دقیقه ای نیز می‌توان برای حرف زدن با کودک، پاسخ دادن به سوالات او، نوازش کردن او، بازی کردن با او و توجه کردن به کودک استفاده کرد.
یک تلفن کوتاه از سر کار، اختصاص فعالیت‌هایی با کودک  که مورد علاقه اوست مثل: دوچرخه سواری، رفتن به پارک، سینما و رستوران و ... می‌تواند زمان‌های قشنگی را برای کودک ایجاد کند.

2. فعالیتی مشترکی انجام دهید که مورد علاقه اوست.
معمولآ کودکان از اینکه کار و فعالیتی را به طور مشترک با والدین انجام دهند، خیلی لذت می‌برند.
زمانهایی است که بچه‌ها سراغ والدین می‌آیند و دوست دارند با آنها  فعالیتی را انجام دهند.  از همین زمان‌ها باید برای تحکیم روابط با کودکتان استفاده کنید.  می‌توان فعالیتهای مشترک زیادی را در داخل و خارج خانه برای کودکان تدارک دید و بازی‌هایی را با آنها انجام داد  که مورد علاقه آنهاست. مثال‌هایی در زیر آورده شده است. فرزند شما دوست دارد چه به  فعالیت‌ها و بازی‌هایی  را با شما انجام دهد؟
- در پارک دوچرخه سواری کنید.
- با هم یک کیک بپزید.
- با هم به یک رستوران بروید و غذای مورد علاقه او را بخورید.
- با هم والیبال، فوتبال، یک بازی کامپیوتری انجام دهید.
- یک کتاب داستان بخوانید.
- به یک موسیقی گوش کنید.
- با او خاله بازی کنید.
- با هم کشتی بگیرید.
- با هم  اسم ـ فامیل بازی کنید.

3. با کودک حرف بزنید وبا او صحبت کنید.
می توان از هر فرصتی برای حرف زدن با کودک استفاده کرد. مثلاً زمانی که او سراغ شما می‌آید و سؤالی را می‌پرسد، زمانی که با هم تنها در منزل هستید، زمانی که با هم به بیرون رفته اید، به پارک، خیابان و .... زمانی که کودک سراغ شما می‌آید و راجع به علائق،خواسته‌ها، آرزوها و برنامه‌هایش صحبت می‌کند، باید با علاقه به صحبت‌های او گوش دهید.

4. احساسات و عواطف خود را نشان دهید.
نوازش کردن، بغل کردن، لمس کردن و بوسیدن کودک راههایی برای نشان دادن  احساس و علاقه به کودک است. البته بایدتوجه داشت که هر سن و شرایطی چه ابراز احساساتی را می‌طلبد، شاید اگر یک نوجوان را جلوی دوستش بغل کنیم و ببوسیم خجالت بکشد و دوست نداشته باشد که با او اینگونه رفتار کنیم. در مورد نوجوانان، می‌توان با تکان دادن دست،  چشمک زدن یا دست به شانه او گذاشتن احساسات خود را نشان دهیم. در حالی که کودک 5 ساله خود را بغل می‌کنیم، ماساژ می‌دهیم، قلقلک می‌دهیم و او را می‌بوسیم. نشان دادن عواطف و احساسات مثبت باعث احساس اطمینان و پیوند امن با والدین می‌شود.
شما چگونه عواطف و احساسات خود را به فرزندتان نشان می‌دهید؟

5-  کودک را تشویق کنید و به او پاداش دهید.
تشویق عملی است که منجر به افزایش  رفتارهای مناسب و مثبت کودک می‌شود. می‌توان با تشویق رفتارهای مناسب کودک فرصت دوباره ارتباطی مثبت را با او بدست آورد. بدیهی است این ارتباط خوب باعث حرف شنوی کودک از دستورات شما می‌گردد. تعریف کردن از کودک، تحسین و تمجید او، تشویق‌های مادی و فعالیتی باعث بهبود رفتار کودک خواهد شد.

وقتی چیزی از فرشته می خواهید به عواقبش فکر کنید

    نظر

یه زوج 60 ساله به مناسبت سی و پنجمین سالگرد ازدواجشون رفته بودند بیرون که یه جشن کوچیک دو نفره بگیرن. وقتی توی پارک زیر یه درخت نشسته بودند یهو یه فرشتهء کوچیک خوشگل جلوشون ظاهر شد و گفت: به خاطر اینکه شما همیشه یه زوج فوق العاده بودین و تمام مدت به همدیگه وفادار بودین من برای هر کدوم از شما یه دونه آرزو برآورده میکنم.

زن از خوشحالی پرید بالا و گفت: اوه! چه عالی! من میخوام همراه شوهرم به یه سفر دور دنیا بریم. فرشته چوب جادوییش رو تکون داد و پوف! دو تا بلیط درجه اول برای بهترین تور مسافرتی دور دنیا توی دستهای زن ظاهر شد!
حالا نوبت شوهر بود که آرزو کنه. مرد چند لحظه فکر کرد و گفت:....

خب… این خیلی رمانتیکه. ولی چنین بخت و شانسی فقط یه بار توی زندگی آدم پیش میاد. بنابراین خیلی متاسفم عزیزم… آرزوی من اینه که یه همسری داشته باشم که 30 سال از من کوچیکتر باشه!
زن و فرشته جا خوردند و خیلی دلخور شدند. ولی آرزو آرزوئه. و باید برآورده بشه.
فرشته چوب جادوییش رو تکون داد و پوف! مرد 90 سالش شد!
نتیجهء اخلاقی: مردها ممکنه زرنگ و  بدجنس باشند ، ولی فرشته ها زن هستند


درجه عشق

    نظر

یک روز آموزگار از دانش آموزانی که در کلاس بودند پرسید آیا می توانید راهی غیر تکراری برای ابراز عشق ، بیان کنید؟
برخی از دانش آموزان گفتند با بخشیدن عشقشان را معنا می کنند. برخی «دادن گل و هدیه» و «حرف های دلنشین» را راه بیان عشق عنوان کردند. شماری دیگر هم گفتند «با هم بودن در تحمل رنجها و لذت بردن از خوشبختی» را راه بیان عشق می دانند.
در آن بین ، پسری برخاست و پیش از این که شیوه دلخواه خود را برای ابراز عشق بیان کند،
داستان کوتاهی تعریف کرد:

 


یک روز زن و شوهر جوانی که هر دو زیست شناس بودند طبق معمول برای تحقیق به جنگل رفتند. آنان وقتی به بالای تپّه رسیدند درجا میخکوب شدند. یک قلاده ببر بزرگ، جلوی زن و شوهر ایستاده و به آنان خیره شده بود. شوهر، تفنگ شکاری به همراه نداشت و دیگر راهی برای فرار نبود. رنگ صورت زن و شوهر پریده بود و در مقابل ببر، جرات کوچک ترین حرکتی نداشتند. ببر، آرام به طرف آنان حرکت کرد. همان لحظه، مرد زیست شناس فریاد زنان فرار کرد و همسرش را تنها گذاشت. بلافاصله ببر به سمت شوهر دوید و چند دقیقه بعد ضجه های مرد جوان به گوش زن رسید. ببر رفت و زن زنده ماند.

داستان به اینجا که رسید دانش آموزان شروع کردند به محکوم کردن آن مرد. راوی اما پرسید : آیا می انید آن مرد در لحظه های آخر زندگی اش چه فریاد می زد؟

بچه ها حدس زدند حتما از همسرش معذرت خواسته که او را تنها گذاشته است! راوی جواب داد: نه، آخرین حرف مرد این بود که «عزیزم ، تو بهترین مونسم بودی.از پسرمان خوب مواظبت کن و به او بگو پدرت همیشه عاشقت بود.››

قطره های بلورین اشک، صورت راوی را خیس کرده بود که ادامه داد: همه زیست شناسان می دانند ببر فقط به کسی حمله می کند که حرکتی انجام می دهد و یا فرار می کند. پدر من در آن لحظه وحشتناک ، با فدا کردن جانش پیش مرگ مادرم شد و او را نجات داد. این صادقانه ترین و بی ریاترین ترین راه پدرم برای بیان عشق خود به مادرم و من بود.


خانه داری

    نظر
پیشنهاداتی برای نحوه استفاده از رنگ قرمز در اثاثیه منزلتان!

 

پیشنهاداتی برای نحوه استفاده از رنگ قرمز در اثاثیه منزلتان!

رنگ قرمز یکی از انرژی بخش ترین رنگها برای تهییج فضای منزل است.
 
باید قبول کنیم که استفاده از چنین رنگی برای مثلا رنگ دیوار ها کمی جسارت میخواهد که به دلایل مختلف افراد از استفاده از این رنگ برای مثلا دیوار سر باز میزنند و یکی از مهمترین این دلایل را خسته کننده بودن این رنگ به مرور زمان ذکر میکنند.
 
خوب سلیقه افراد متفاوت است اما می‌شود با صرف هزینه کمی از رنگ قرمز در دکور منزلتان استفاده کنید و اگر احیانا از آن خسته شدید برای تعویض رنگ آن دچار زحمت زیادی نخواهید شد.
 
می‌توانید کوسن و یا یک کاناپه تک به رنگ قرمز در فضای منزلتان و در کنار دیگر مبلمانتان بگذارید و تاثیر شگفت انگیز آنرا در فضای منزلتان ببینید.
 
در تصویر آخر زیبایی استفاده از این رنگ را در کفپوش منزل میبینید.
 
 
 
 
 
 امیدواریم با دیدن این تصاویر وسوسه شوید و یک تغییر کوچک اما شگفت انگیز در دکوراسیون منزلتان بدهید.
 

خانه و خانه داری

    نظر
دکوراسیون داخلى منزل و انرژى مثبت

 

به کمک فنگ شویى فضاى داخلى خانه را اصلاح کنید و انرژى هاى مثبت را به جریان اندازید. خانه شما از این پس مظهر آسایش، آرامش و نشاط خواهد بود.فنگ شویى (در لغت به معناى باد و آب) هنر چیدمان محیط براى ایجاد تعادل و هماهنگى بهتر میان انرژى هایى است که ما را احاطه کرده اند. اصول فنگ شویى از چند هزار سال پیش بارها مورد تجربه قرار گرفته و هنوز با زندگى هاى پراضطراب و خانه هاى مدرن ما مطابقت دارد.از نظر فنگ شویى با ایجاد تعادل میان پنج عنصر بنیادى (چوب، آتش، خاک، آهن و آب) مى توان نظم لازم براى تغییر انرژى یک مکان را ایجاد کرد و با تقویت انرژى حیاتى مکان ها «چى» مانع از نشر انرژى هاى منفى و امواج مخرب شد. زمانى که توده هاى انرژى راکد را آزاد مى سازیم و به آنها جهت مى دهیم تا بدون محصور شدن جریان یابند درمى یابیم که احساس آرامش، آسودگى و همچنین اعتماد به نفس بیشترى داریم... (براى یادآورى به بخش نخست ویژه نوروز مراجعه نمایید) فنگ شویى همچنین براى دو نیروى متضاد و در عین حال مکمل «یین و یانگ» نقش اساسى قائل است. از نظر فنگ شویى این دو اصل مبدا انرژى حیاتى هستند که در محیط و همچنین در وجود ما جریان دارند. همانگونه که طب سوزنى جریان انرژى را در بدن بهبود مى بخشد، فنگ شویى همین عمل را در محیط پیرامون ما انجام مى دهد.بنابراین شاید بهتر است دکوراسیون خانه خود را به روشى اصلاح کنیم که انرژى هاى مثبت راحت تر جریان یابند.ممکن است شما از طراحى نظم در خانه خود کاملاً راضى باشید اما مى توانید براى اصلاح و بهبود جزئیات از فنگ شویى استفاده کرده و به نتایج مطلوب ترى دست یابید.در این نوشتار سعى بر این است که بدون نیاز به وارد شدن به پیچ و خم ها و اصول پیچیده فنگ شویى، با ارائه راهکارهاى عملى، دکوراسیون داخلى خانه را ساماندهى کرده و با جارى ساختن انرژى هاى مثبت، خانه را به مکان سلامت جسم و روح تبدیل سازیم. پس ابتدا به بررسى بخش هاى مختلف خانه مى پردازیم، البته مراقب باشید که در به کارگیرى اصول فنگ شویى با صبر و حوصله عمل کنید و پس از انجام هر تغییر در فنگ شویى خانه، اثر آن را ارزیابى و سپس تغییر دیگرى را شروع کنید. به قول چینى ها مانند جادوگرى که تازه به چوب جادو رسیده است عمل نکنید.پنج اصل کلى فنگ شویى در این زمینه عبارتند از:
1- فنگ شویى توصیه نمى کند که قواعد آن موبه مو اجرا شود. این اصول را فقط در اتاق هایى به کار برید که فکر مى کنید لازم است. 2- به کارگیرى فنگ شویى اضافه کردن اشیاى ساخت چین به لوازم خانه نیست.3- هر وسیله شکسته، خراب و بى استفاده را بازبینى کنید و شهامت دور نریختن یا تعمیر مجدد آن را داشته باشید.4- هدایا و وسایلى را که از آنها خوشتان نمى آید در کمدهایتان انبار نکنید. کمترین ضررى که دارند این است که بیهوه جاى شما را اشغال مى کنند.5- از بى نظمى بپرهیزید، هوا را تهویه کنید و به طور مرتب خانه را نظافت کنید تا انرژى مثبت آزادانه جریان یابد.و بالاخره یک بار دیگر یادآورى مى شود که : فنگ شویى پیروى از خرافات و موهوم پرستى هاى چین باستان نیست، مدیتیشن و تمرین روحى نیست، روشى زودگذر و دوره اى نیست، جادو هم نیست،بلکه هنرى است ساده، انعطاف پذیر و ملموس براى افزایش نشاط، آرامش و تعادل در زندگى روزمره که با انواع سبک هاى دکوراسیون سازگارى دارد.
• ورودى خانه
ورودى، فضاى ارتباطى مابین دنیاى بیرون و آشیانه گرم و نرم شما است. در این مکان است که افراد و انرژى ها داخل و خارج مى شوند. از نظر فنگ شویى، در ورودى، دهانه خانه است زیرا انرژى «چى» (انرژى حیاتى مکان ها) پس از ورود از در بلافاصله در تمام اتاق ها پراکنده شده و در زندگى اشخاص جریان مى یابد.
•توصیه هاى مفید
توجه ویژه به ورودى اصلى هر خانه و مجتمع مسکونى الزامى است. ورودى اصلى خانه را نباید به انبار و محل نگهدارى اشیاى اضافى تبدیل کرد.آسانسور، راه پله ها و راهروى ساختمان باید روشن و از عرض کافى برخوردار باشند. دقت در کیفیت پوشش کف راهروها، پوشش دیوارها و نوع روشنایى آنها بسیار مهم است.ورودى داخلى نیز باید تا حد امکان وسیع، روشن و خلوت باشد تا انرژى «چى» بتواند بدون محصور شدن وارد شود و آزادانه حرکت کند.بنابراین از گذاردن رخت آویز براى آویزان کردن لباس در این فضا خوددارى کنید مگر اینکه آنها را داخل کمد یا گنجه مخصوص این کار جاى دهید. کفش ها نیز به همین ترتیب در جاکفشى چیده شوند.اگر ورودى شما کوچک و تاریک است انرژى «چى» براى داخل شدن به بخش هاى مختلف خانه دچار مشکل خواهد شد. زیرا این مکان باید از روشنایى کافى برخوردار باشد. در صورت امکان نصب یک لوستر با کریستال هاى کوچک باعث افزایش «چى» مثبت و مفید مى شود اما اگر این کار با سبک دکوراسیون شما سازگارى ندارد از لامپ هاى هالوژن یا نورافکن هاى کوچک چندجهته استفاده نمایید و نور را به چهارگوشه ورودى پخش نمایید. بهتر است شب ها به ویژه در زمستان چراغ ها روشن باشند.براى اینکه ورودى بزرگتر و روشن تر به نظر برسد رنگ روشن و درخشانى براى دیوارهاى این مکان استقبال انتخاب کنید و باز هم توجه داشته باشید هرچه اثاثیه کمتر باشد این فضا آزادتر و بازتر مى شود.اگر ورودى کوچک است یک آینه بزرگ در این مکان نصب کنید ولى مراقب باشید که آینه را جلوى در ورودى قرار ندهید زیرا از نظر فنگ شویى این کار انرژى هاى مثبت را بازپس مى فرستد.در سرویس هاى بهداشتى نباید روبه روى در ورودى قرار گیرند زیرا «چى» وارد آنجا شده و تحلیل خواهد رفت.اتاق خواب و آشپزخانه نیز نباید روبه روى در ورودى باشند. اگر اتاق خواب شما روبه روى در ورودى است، در این صورت ناخودآگاه احساس امنیت نخواهید کرد زیرا اتاق شما بسیار در معرض دید است.در مورد آشپزخانه نیز ممکن است مدام احساس گرسنگى کنید. در عوض بهتر است اتاق نشیمن روبه روى در ورودى باشد.توصیه مى شود مقابل در ورودى فرش نرمى پهن شود و در صورت امکان گذاردن یک کنسول و گلدان طرحدار روى آن وسیله مناسبى خواهد بود.دیوار روبه روى در ورودى محل مناسبى براى نصب دعاها و نمادهاى مذهبى است