سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خلوت دل

آسان بیندیش راحت زندگی کن

 می گویند در کشور ژاپن مرد میلیونری زندگی می کرد که از درد چشم خواب بچشم نداشت و برای مداوای چشم دردش انواع قرصها و آمپولها را بخود تزریق کرده بود اما نتیجه چندانی نگرفته بود. وی پس از مشاوره فراوان با پزشکان و متخصصان زیاد، درمانِ دردِ خود را مراجعه به یک راهب مقدس و شناخته شده می بیند. وی به راهب مراجعه می کند و راهب نیز پس از معاینه وی به او پیشنهاد که مدتی به هیچ رنگی بجز رنگ سبز نگاه نکند. وی پس از بازگشت از نزد راهب به تمام مستخدمین خود دستور می دهد با خرید بشکه های رنگ سبز تمام خانه را با سبز رنگ آمیزی کند.
همینطور تمام اسباب و اثاثیه خانه را با همین رنگ عوض می کند. پس از مدتی رنگ ماشین ، سِتِ لباس اعضای خانواده و مستخدمین و هر آنچه به چشم می آید را به رنگ سبز و ترکیبات آن تغییر می دهد و البته چشم دردش هم تسکین می یابد. بعد از مدتی مرد میلیونر برای تشکر از راهب وی را به منزلش دعوت می نماید. راهب نیز که با لباس نارنجی رنگ به منزل او وارد می شود متوجه می شود که باید لباسش را عوض کرده و خرقه ای به رنگ سبز به تن کند. او نیز چنین کرده و وقتی به محضر بیمارش می رسد از او می پرسد آیا چشم دردش تسکین یافته ؟ مرد ثروتمند نیز تشکر کرده و می گوید:بله ، اما این گرانترین مداوایی بود که تاکنون داشته.” مرد راهب با تعجب به بیمارش می گوید بالعکس این ارزانترین نسخه ای بوده که تاکنون تجویز کرده ام. برای مداوای چشم دردتان، تنها کافی بود عینکی با شیشه سبز خریداری کنید و هیچ نیازی به این همه مخارج نبود. برای این کار نمی توانی تمام دنیا را تغییر دهی، بلکه با تغییر چشم اندازت می توانی دنیا را به کام خود درآوری. تغییر دنیا کار احمقانه ای است اما تغییر چشم اندازمان ارزانترین و موثرترین روش می باشد.

همه می خواهند بشریت را عوض کنند، ولی افسوس هیچ کس در این اندیشه نیست که خود را عوض کند.

شاد بودن یا غمگین بودن ؟

 شما می توانید «شادبودن» را انتخاب کنید. مردم شاد این موضوع را می دانند در حالی که افراد ناشاد، خود را ملامت می کنند. اولین گام، دانستن این موضوع است که طریقه شادبودن را باید آموخت. شما باید خودتان دست به کار شوید و برای رسیدن به هدف، اراده کافی داشته باشید، یادتان نرود شما از حق انتخاب برخوردارید و می توانید بهترین ها را داشته باشید. به نکات زیر توجه کنید:
  زیاد لبخند بزنید. اگر لبخند زدن برایتان سخت است یک مداد بردارید و آن را میان دندان هایتان قرار دهید. این کار باعث می شود با ترشح مواد شیمیایی خاص، احساس خوبی به شما دست دهد.

  شعر بخوانید. شعر خواندن اثراتی همانند لبخند زدن دارد و موجب ترشح مواد شیمیایی نشاط آور می شود. هنگام رانندگی، دوش گرفتن و آماده کردن شام شعر بخوانید. هر زمان که ناراحت هستید شعری را با خود زمزمه کنید. متوجه خواهید شد که احساسات منفی دست از سر شما برمی دارد.

 با افراد خوش بین معاشرت کنید. با سر و کار داشتن با انسان های خوش مشرب، آسان تر شاد بودن را یاد می گیرید این افراد شادی را به دیگران تزریق کرده و بهتر از کسانی که خود را قربانی می دانند شرایط نامساعد را تحمل می کنند. در انتخاب دوستان خود دقت کنید. رفتاری همانند یک کودک داشته باشید تا احساس جوانی و نشاط کنید. تاب بازی کنید و به جست و خیز بپردازید. یادتان باشد «ما به این علت که بزرگ می شویم، بازی کردن را کنار نمی گذاریم.» بلکه «ما به این علت بزرگ می شویم که دست از بازی کردن بر می داریم.»

 بخندید. خندیدن نیز مانند لبخند زدن راه خوبی برای رویارویی با مشکلات فیزیکی و روانی است. در صورت لزوم خنده درمانی را امتحان کنید.

 به فعالیت بپردازید. فعالیت بدنی نشاط آور است و اگر آن را در سرلوحه زندگی خود قرار دهید احساس خوبی پیدا خواهید کرد. انواع رشته های ورزشی و... می تواند مفید باشد.

 خلاقیت به خرج دهید. خلاقیت راه خوبی برای شادبودن است. اگر به دور و بر خود نگاه کنید متوجه خواهید شد کسانی که برای امرار معاش یا سرگرمی دست به خلاقیت می زنند انسان های شادی هستند. فعالیت های خلاقانه ای مثل طراحی، نقاشی، مجسمه سازی، صنایع دستی، پختن یک غذای جدید، سرودن شعر یا باغبانی تأثیرات شگرفی در شاد بودن شما دارد. فعالیت های مناسب خود را انتخاب کنید.

 دوستان و اعضای خانواده خود را زیاد در آغوش بگیرید. این کار موجب انتقال موج شادی می شود. یادتان باشد تماس فیزیکی برای تقویت روحیه شما اهمیت زیادی دارد.

 وقتی با مشکلی مواجه می شوید، یادتان باشد که «شادبودن» و «حق داشتن» ضرورتاً همراه یکدیگر نیستند. زمانی که دچار تردید می شوید «شاد بودن» را به «حق داشتن» ترجیح دهید.

 هر زمان که از مسئله ای ناراحت شدید با خود بگویید: «این نیز بگذرد» و آینده روشن تری را تصور کنید.

 رفتاری همانند یک کودک داشته باشید تا احساس جوانی و نشاط کنید. تاب بازی کنید و به جست وخیز بپردازید. یادتان باشد «ما به این علت که بزرگ می شویم، بازی کردن را کنار نمی گذاریم.» بلکه «ما به این علت بزرگ می شویم که دست از بازی کردن بر می داریم.»

 با مردم مهربانی کنید. شما می توانید با انجام کارهای کوچکی مثل گفتن یک کلمه محبت آمیز یا دادن نوبت خود به دیگران، مردم را شاد کنید.

 قدرشناس باشید. قدرشناسی را تمرین کنید و تشکر از دیگران را از یاد نبرید. قدر داشته های خود را بدانید. این کار باعث می شود احساس شادی بیشتری کنید و زندگی را موهبتی بزرگ بدانید.

 راهی برای آرامش ذهن خود پیدا کنید. مدیتیشن اعصاب شما را آرام می کند. در ضمن شما می توانید به نوای خوشی گوش دهید، حمام بگیرید و یا به کارهای دیگر بپردازید.

شما می توانید در هر لحظه از زندگی خود تصمیم بگیرید که شاد باشید یا ناشاد. یادتان باشد تصمیم گیری در این مورد با شماست. مسئله مهم این است که هیچ کس نمی تواند به شما بگوید چه چیزی خوشحالتان می کند، در واقع شما بهتر از هر کسی می توانید به خودتان کمک کنید. تبدیل شدن به یک انسان شاد همانند سفری است که باید آن را از همین الآن شروع کنید! یک زندگی شاد را انتخاب کنید و به خودتان قول دهید که در این راه دست از تلاش برندارید.

حقیقت انتظار

    نظر

حقیقت انتظار و آثار سازنده آن

 بعضی از ناآگاهان چنین پنداشته‏اند که انتظار ظهور مهدی (ع) بر اساس آیات فوق (که درمقاله قبل آمده است) ممکن است سبب رکود و عقب ماندگی یا فرار از زیر بار مسؤولیتها و تسلیم در برابر ظلم و ستم گردد، چرا که اعتقاد به این ظهور بزرگ مفهومش قطع امید است از اصلاح جهان قبل از او حتی کمک کردن به گسترش ظلم و فساد است تا زمینه ظهور آن حضرت فراهم گردد.

این سخنی است که سالهاست بر سرزبان مخالفان و منکران قیام مهدی (ع) است و ابن خلدون به آن اشاره کرده است، درحالی که مطلب کاملا برعکس است و انتظار این ظهور بزرگ آثار بسیار سازنده‏ای دارد که در ذیل به طور فشرده می‏آوریم تا معلوم شود آنها که چنین قضاوت کرده‏اند قضات عجولانه و حساب نشده‏ای است در برابر مساله‏ای که هم در قرآن مجید به آن شاره شده و هم در احادیث متواتره که در کتب معروف اهل سنت و منابع مشهور شیعه آمده با صراحت مطرح شده است.

 حقیقت انتظار و آثار سازنده آن

سخن در این بود که آیا ایمان به ظهور مهدی (ع) با آن برنامه جهانیش که عالم را پر از عدل و داد می‏کند و ریشه‏های ظلم و ستم را قطع می‏نماید اثر سازنده تربیتی دارد یا آثار منفی؟

آیا ایمان به چنین ظهوری انسان را چنان در افکار رؤیایی فرو می‏برد که از وضع موجود خود غافل می‏گردد و تسلیم هرگونه شرایط می‏کند؟

و یا این که به راستی این عقیده یک نوع دعوت به قیام و سازندگی فرد و اجتماع است؟

آیا ایجاد تحرک می‏کند یا رکود؟

آیا مسئولیت آفرین است یا مایه فرار از زیر بار مسئولیتها؟

وبالاخره آیامخدر است یا بیدار کننده؟

ولی قبل از توضیح و بررسی این سؤالات توجه به یک نکته کاملاً ضروری است و آن این که سازنده‏ترین دستورات و عالیترین مفاهیم هرگاه بدست افراد نا وارد یا نالایق یا سوء استفاده چی بیفتد ممکن است چنان مسخ شود که درست نتیجه‏ای بر خلاف هدفی اصلی بدهد و در مسیری بر ضد آن حرکت کند و این نمونه‏های بسیار دارد و مسئله «انتظار» بطوری که خواهیم دید در ردیف همین مسائل است.

بهر حال برای رهایی از هر گونه اشتباه در محاسبه در این گونه مباحث باید به اصطلاح آب را از سرجشمه گرفت تا آلودگیهای احتمالی نهرها و کانالهای میان راه در آن اثر نگذارد.

یعنی ما در بحث انتظار مستقیما به سراغ اصلی اسلامی رفته و لحن گوناگون روایاتی راکه روی مسئله انتظار تاکید می‏کند مورد بررسی قرار می‏دهیم تا از هدف اصلی آگاه شویم.

اکنون با دقت با این چند روایت توجه کنید:

1- کسی از امام صادق (ع) پرسید: چه می‏گوئید درباره کسی که دارای ولایت پیشوایان است و انتظار ظهور حکومت حق را می‏کشد و در این حال از دنیا می‏رود؟

امام (ع) درپاسخ فرمود: هو بمنزله من کان مع القائم فی فسطاطه - ثم سکت هنیئه - ثم قال هو کمن کان مع رسول الله:«او همانند کسی است که با رهبر این انقلاب در خیمه او(ستاد ارتش او) بوده باشد - سپس کمی سکوت کرد - و فرمود مانند کسی است که با پیامبر اسلام (ص) در «مبارزاتش» همراه بوده است». [1] .

عین این مضمون در روایات زیادی با تعبیرات مختلفی نقل شده است.

2- در بعضی «بمنزله الضارب بسیفه فی سبیل الله»:«همانند شمشیر زنی در راه خدا».

3- و در بعضی دیگر «کمن قارع مع رسول الله بسیفه»: «همانند کسی است که در خدمت پیامبر با شمشیر بر مغز دشمن بکوبد».

4- در بعضی دیگر «بمنزله من کان قاعدا تحت لواء القائم»: «همانند کسی است که زیر پرچم قائم بوده باشد».

5- و در بعضی دیگر«بمنزله المجاهد بین یدی رسول الله (ص): «همانند کسی است که پیش روی پیامبر جهاد کند».

6- و بعضی دیگر «بمنزله من استشهد مع رسول الله: «همانند کسی است که با پیامبر شهید شود».

این تشبیهات هفتگانه که در موردانتظار ظهور مهدی (ع) در این شش روایت وارد شده روشنگر این واقعیت است که یک نوع رابطه و تشابه میان مسئله «انتظار از یک سو، و «جهاد»، و مبارزه با دشمن در آخرین شکل خود از سوی دیگر وجود دارد.

7- در راویت متعددی نیز انتظار چنین حکومتی را داشتن، به عنوان بالاترین عبادت معرفی شده است.

این مضمون در بعضی از احادیث از پیامبر و در بعضی از امیر مؤمنان علی (ع) نقل شده است، در حدیث می‏خوانیم که پیامبر فرمود: افضل اعمال امتی انتظار الفرح من الله عزوجل»: «بالاترین اعمال امت من انتظار فرج از ناحیه خدا کشیدن است». [2] .

و در حدیث دیگری از پیامبر می‏خوانیم «افضل العباده انتظار الفرج»: [3] .

این تعبیرات همگی حاکی از این است که انتظار چنان انقلابی داشتن همیشه توام با یک جهاد وسیع و دامنه دار است این را در نظر داشته باشید تابه سراغ مفهوم انتظار رفته سپس از مجموع آنها نتیجه‏گیری کنیم.

مفهوم انتظار

«انتظار» معمولا به حالت کسی گفته می‏شود که از وضع موجود ناراحت است و برای ایجاد وضع بهتری تلاش می‏کند.

فی المثل بیماری که انتظار بهبودی می‏کشد، یا پدری که در انتظار بازگشت فرزندش از سفر است، از بیماری و فراق فرزند نارحتند و برای وضع بهتری می‏کوشند.

همچنین تاجری که از بازار آشفته ناراحت است و در انتظار فرو نشستن بحران اقتصادی می‏باشد این دو حالت را دارد «بیگانگی با وضع موجود» و «تلاش برای وضع بهتر».

بنابراین مسئله انتظار حکومت حق و عدالت مهدی و قیام مصلح جهانی در واقع از دو عنصر است عنصر نفی و عنصر اثبات عنصر نفی همان بیگانگی است با وضع موجود و عنصر اثبات خواهان وضع بهترین بودن است.

و اگر این دو جنبه در روح انسان به صورت ریشه دار حلول کند سرچشمه دو رشته اعمال دامنه دار خواهد شد

این دو رشته اعمال عبارتند از ترک هر گونه همگاری و هماهنگی با عوامل ظلم و فساد و حتی مبازره با آنها از یک سو، و خود سازی و خودیاری و جلب آمادگیها جسمی و روحی و مادی و معنوی برای شکل گرفتن آن حکومت واحد جهانی و مردمی از سوی دیگر.

و خوب که دقت کنیم می‏بینم هر دو قسمت آن سازنده‏و عامل تحرک و آگاهی و بیداری است.

با توجه به مفهوم اصلی «انتظار» معنی روایات متعددی ه در بالا درباره پاداش و نتیجه کار منتظران نقل کردیم به خوبی درک می‏شود. اکنون می‏فهمیم چرا منتظران واقعی گاهی همانند کاسنی شمرده شده‏اند که در خیمه حضرت مهدی (ع) یا زیر پرچم او هستند یا کسی که در راه خدا شمشیری می‏زند، یا به خون خود آغشته شده، یا شهید گشته است.

آیا اینها اشاره به مراحل مختلف و درجات مجاهده در راه حق و عدالت نیست که متناسب با مقدار آمادگی و درجه انتظار افراد است؟

یعنی همانطور که میزان فداکاری مجاهدان راه خدا و نقش آنهابا هم متفاوت است، انتظار و خود سازی و آمادگی نیز درجات کاملا متفاوتی دارد که هر کدام از اینها با یکی از آنها از نظر مقدمات و نتیجه‏گیری شباهت دارد هر دو جهادند و هر دو آمادگی می‏خواهند و خود سازی کسی که در خیمه رهبر چنان حکومتی قرار گرفته یعنی در مرکز ستاد فرماندهی یک حکومت جهانی است نمی‏تواند یک فرد غافل و بیخبر و بی تفاوت بوده باشد آنجا جای هر کس نیست جای افرادی است که به حق شایستگی چنان موقعیت و اهمیتی را دارند.

همچنین کسی که سلاح در دست دارد ودر برابر رهبر این نقلاب با مخالفان حکومت صلح و عدالتش می‏جنگد آمادگی فراوان روحی و فکری ورزمی باید داشته باشد.


مزایا ومعایب استفاده از گاز طبیعی CNG

    نظر
 

مزایا و معایب استفاده از گاز طبیعی CNG  

1. گاز طبیعی سوختی با احتراق بهینه، پاکیزه و تمیز است که سبب افزایش عمر موتور و کاهش تعمیرات آن می گردد. تعویض شمع در موتورهای بنزینی تا 32000 کیلومتر و در گاز سوز تا 120000 کیلومتر دوام دارد.     

2. این سوخت قابل انتقال ومکش از مخزن اتومبیل نمی باشد واحتمال سرقت سوخت کاهش می یابد.کما اینکه در صورت بالارفتن قیمت سوخت معضل سرقت سوخت نیز اضافه می گردد.

3.   زمان سوخت گیری سریع بین 5 تا 6 دقیقه و آهسته آن 5 تا 8 ساعت زمان می برد.

4.   در صورت احتراق گاز طبیعی   (CNG)   ،گاز منو اکسید کربن در حدود 70درصد و مواد آلاینده گازی غیر متانی 89 درصد واکسید نیتروژن 87 درصد کمتر است.

5. از نظر ایمنی،گاز طبیعی ایمن تر است.زیرا گاز طبیعی برخلاف بنزین در زمان وقوع حوادث وتصادفات در هوا نشر وپراکنده می گردد.اما حوضچه های بنزین بر روی زمین ایجاد خطر آتش سوزی می کنند.

از طرفی کپسولهای ذخیره گاز مورد استفاده بسیارمستحکمتراز تانکهای سوخت بنزینی می باشند.

طراحی این کپسولها منوط به اجرای شدیدترین آزمونهای ایمنی نظیر حرارت وفشارهای بسیار زیاد،تیر اندازی وبرخوردهای شدید است.

   

CNG   درمقایسه با بنزین چقدر انرژی آزاد می کند؟

میزان انرژی گاز طبیعی در حدود 47 مگاژول برکیلوگرم ویا 40مگاژول بر متر مکعب است.که این مقایسه برای بنزین 60مگاژول بر کیلوگرم یا 46 مگاژول بر متر مکعب است.به عبارتی یک کیلوگرم گاز معادل33/1 لیتر بنزین یا 22/1 لیتر گازوئیل است.

رانندگی در ارتفاعات بلند : در ارتفاعات ،هوا رقیق تر شده وموتور با ترکیب سوخت غنی تری(نسبت بیشتری از سوخت به هوا) کار می کند. از رو قدرت موتور به دلیل کاهش تنفس موتور و تأمین اکسیژن کمتر ونیز جریان غنی تر وشدیدتر سوخت افت می کند. دراین حالت، چون موتور گاز سوز بعلت اینکه گاز در حدود 12 درصد حجم ورودی را تشکیل داده وبا کاهش چگالی هوا براثر رقیق تر شدن آن ، حجم سوخت نیز پایین می آید و توان موتور نیز 12 تا14 درصد افت می کند. لذا در صورت دوگانه سوز بودن وسیله نقلیه بهتر است در ارتفاعات از سوخت بنزین استفاده گردد.

عوامل مؤثر بر بازده سوخت CNG  :

مقادیر ارزش حرارتی خالص بنزین،گازوئیل ،LPG   و CNG   به ترتیب  44،45 ، 43،46 است.

بنابراین تفاوت زیادی وجود ندارد و لیکن مقادیر ارزش حرارتی نیز به میزان زیادی بستگی به ترکیب سوخت دارد مخصوص برای LPG   و CNG  .

راندمان موتور، تابعی از عوامل موتور است که مهمترین آن ضریب تراکم موتور است. سوخت دیزل (گازوئیل) در یک موتور احتراقی تراکمی دارای ضریب تراکم 14 به 1 است. ودارای بالاترین راندمان 40 درصد به عنوان حد بالائی بازده است.

بالاترین بازده بعدی برای سوخت CNG   است که با ضریب تراکم 12 به 1 دارای راندمان حدود 35 درصد است .

موتورهای بنزینی وسوخت LPG   دارای ضریب تراکم بیشینه 9 به 1 دارای راندمانی در حدود 30 درصد هستند . مقادیر راندمان های مذکور حدود بالائی آنها بوده در بار کامل می باشند.

در بسیاری از کشورها CNG   دارای بهترین ارزش و آنگاه گازوئیل و بعد LNG   و در نهایت بنزین است. چنانچه یک موتور بنزینی به سوخت CNG   تبدیل شده باشد به بالاترین بازده فوق الذکر دست نخواهد یافت. زیرا ضریب تراکم در سطح مورد نیاز برای سوخت بنزین ثابت باقی می ماند.

بنابراین دستیابی به بالاترین راندمان فقط درخودروهای OEM  (خودروهای با موتورهای اصلی سوخت CNG) امکان پذیر است.

 مسائل ایمنی در خصوص سوخت های گازی

عموماً خطر آتش سوزی در شرایط عادی کارکرد در واقع بسیار کم است. گاز CNG از هواسبکتر است و در فضا پراکنده می شود. بخار LPG از هوا سنگین تر است و به تشکیل حوضچه در نزدیکی زمین تمایل دارد.

عملکرد و کارائی وسائل نقلیه دو گانه سوز بنزین و گاز طبیعی چگونه است ؟

بر حسب قدرت وسائل نقلیه دوگانه سوز( CNG ) در حدود 10 تا 12 درصد قدرت خود را بعلت اینکه گاز طبیعی جای اکسیژن در محفظه احتراق موتور را می گیرد ،از دست می دهند.

 آیا یک موتور گازسوز داغ تر از یک موتور بنزینی است ؟

موتورهای گاز سوز که از عملکرد بنزینی تبدیل به موتورگاز سوز شده اند دارای اگزوزهائی با درجه حرارت بیشتر می باشند. (موتور آنها داغ تر از موتورهای یگانه سوز بنزینی است) .

دلایل :

در موتورهای بنزینی ، تأخیر بنزین تأثیر خنک کننده ای در سیستم مکش سوخت و سیلندرها دارد. این امر در مورد گاز اتفاق نمی افتد. از طرفی یک مخلوط گازی تمایل به احتراق آهسته تری نسبت به بنزین دارد وممکن است به هنگام عبور و خروج از سوپاپها باز هم در حال سوختن باشد.

علل کوبش موتور :

دلایل :

نخستین علت کارکرد موتور در شرایط جوی با درجه حرارت بالا می باشد. علل دیگر عبارتند از : زمان بندی نادرست احتراق، تغییرات آنالیز وترکیب شیمیائی گاز ، لذا در خودروهای گاز سوز که گاز طبیعی با درصد بالای متان مقاومت بسیار خوبی در مقابل کوبش موتور دارد .


شنایی با خودروهای گاز سوز

    نظر
 

آشنایی مختصری با موتورهای گازسوز

 

انواع سوخت های گاز طبیعی

ü                     گاز طبیعی فشرده   (CNG)

گاز طبیعی فشرده   (Compress Natural Gas) به عنوان یکی از سوختهای جایگزین مورداستفاده قرار می گیرد  . ترکیب عمده گاز طبیعی، متان   (CH4) می باشد، معمولا گاز طبیعی شامل 85 الی 95 درصد   متان و باقی آن دی اکسیدکربن،نیتروژن و مقدار کمی اتان،پروپان و بوتان است. در  هنگام سوختگیری، سوخت توسط توزیع کننده ها به مخازن نصب شده بر روی خودرو متصل می گردد و سوخت تحت فشار  200bar تزریق می گردد.

از مزایای استفاده از گاز طبیعی در مقایسه با بنزین می توان به آلایندگی کمتر، عدد اکتان بالا (130)، افزایش راندمان 15 درصدی و فراوانی و قیمت مناسب نام برد. در مقابل، هزینه احداث ایستگاههای سوختگیری، وجود محدودیت فضا در نصب مخازن سوختگیری بر روی خودرو، کاهش پیمایش خودرو و نیاز به طراحی و تقویت بخشهای متعددی از خودرو نظیر شاسی، اکسل (بدلیل افزایش وزن)، سیستم خنک کاری و غیره در خوروهای تبدیلی، از معایب استفاده از این سوخت می باشد.

 

ü                   گاز طبیعی مایع (LNG)
(Liquid natural Gas)
یا LNG یا گاز طبیعی مایع به عنوان یکی دیگر از سوخت های جایگزین می باشد.جهت تولید LNG، گاز طبیعی را تا دمای تقریبی 2/327- درجه فارنهایت یا 164- در جه سیلسیوس سرد کرده و سپس به مایع تبدیل می کنند.
آب، دی اکسید کربن، نیتروژن،اکسیژن و ترکیبات سولفور از جمله اجزای تشکیل دهنده گاز طبیعی هستند که طی مراحل تبدیل گاز به مایع، اکسیژن، دی اکسید کربن، آب و ترکیبات سولفور از آن جدا شده و مقدار متان موجود در LNG تقریباً به بیش از 98% می رسد که در آن مقادیر کمی اتان، پروپان و سایر هیدرو کربن های سنگین تر نیز وجود دارد.
در حالت گازی، انرژی گاز طبیعی فشرده (CNG) در حدود 200 برابر گاز طبیعی غیر فشرده است ولی در حالت مایع، انرژی گاز مایع طبیعی (LNG) در حدود 600 برابر گاز طبیعی غیر فشرده می باشد، که بدلیل هزینه های تبدیل گاز طبیعی به مایع و شرایط نگهداری آن، استفاده از گاز مذکور اقتصادی نمی باشد.

 

ü       موتورهای دو سوخته دیزل و گاز طبیعی (Dual-Fuel)

در این موتورها سوخت خودرو بصورت ترکیبی از گاز طبیعی و گازوئیل می باشد و جهت تزریق گاز طبیعی به درون سیلندر دو روش وجود دارد :

1.        تزریق مستقیم گاز

در این روش همزمان با تزریق سوخت دیزل، سوخت گاز نیز توسط شیرهای برقی سرعت بالا به داخل سیلندر تزریق
می گردد. در این روش گاز تامین کننده بیشتر انرژی مورد نیاز موتور بوده و گازوئیل به عنوان سوخت آتش زا بکار می رود.

2.        استفاده از کاربراتور برای مخلوط کردن هوا و گاز

در این روش با استفاده از از میکسر، همزمان با ورود هوا به داخل سیلندر، گاز نیز وارد شده و در سیلندر یک مخلوط همگن از گاز و هوا وجود خواهد داشت.

سپس در انتهای مرحله تراکم گازوئیل به عنوان سوخت آتش زا به درون سیلندر تزریق می گردد. در این روش با تغییر بار موتور نسبت ترکیب دو سوخت تغییر می کند.